ערר על סגירת תיק

פרק בבניה 10/22

ערר על סגירת תיק פלילי הוא הנשק של המתלונן, או, בעל קשר לתיק לצורך הבנת התמונה הראיתית ומתן אפשרות למדינה לשקול את עמדתה מחדש.

עו"ד פלילי אדטו מוטי
עורך דין פלילי מוטי אדטו

למרות שיש לרבים את התחושה שמדובר בהליך "מיותר" כעורך דין פלילי אני נתקל בעיון של אמת בחומרים ובמציאות של שינוי עמדה – גם שהדבר פחות נוח למדינה – לא אחת.

המדינה צריכה לתת הודעה למתלונן באם היא מחליטה שלא להעמיד לדין או לא לחקור.

החוק פשוט – חוק סדר הדין הפלילי :

63.  על החלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין תימסר למתלונן הודעה בכתב בציון טעם ההחלטה.

  1.  (א) על החלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין, משום שאין בחקירה או במשפט ענין לציבור, שלא נמצאו ראיות מספיקות או שנקבע שאין אשמה, רשאי המתלונן לערור כלהלן:

המוטבים לערר על סגירת תיק

(1)   על החלטה שניתנה על ידי גוף חוקר או תובע כאמור בסעיף 12(א)(1)(ב) או (2) – לפני פרקליט מחוז, פרקליט מפרקליטות המדינה שמונה למנהל תחום עררים או פרקליט מפרקליטות המדינה, בדרגה שאינה פחותה מסגן בכיר א' לפרקליט המדינה, שפרקליט המדינה הסמיכו לכך;

(2)   על החלטה שניתנה על ידי פרקליט מחוז או פרקליט מפרקליטות המדינה, שלא להעמיד לדין בשל העדר ראיות מספיקות או חוסר אשמה, למעט החלטה בערר לפי פסקה (1) – לפני פרקליט המדינה;

(3)   על החלטה שניתנה על ידי פרקליט המדינה או משנהו, שלא להעמיד לדין, למעט החלטה בערר לפי פסקה (2), וכן על החלטה של פרקליט מחוז או פרקליט מפרקליטות המדינה, שלא להעמיד לדין בשל העדר ענין לציבור, למעט החלטה בערר לפי פסקה (1) – לפני היועץ המשפטי לממשלה.

(ב)  היועץ המשפטי לממשלה רשאי לאצול לפרקליט המדינה את סמכותו לפי סעיף קטן (א)(3) למעט לענין החלטה שניתנה על ידי פרקליט המדינה או למשנה לפרקליט המדינה למעט לעניין החלטה שניתנה על ידי פרקליט המדינה או משנהו; פרקליט המדינה רשאי לאצול למשנהו את סמכותו לפי סעיף קטן (א)(2) ופרקליט מחוז רשאי, באישור פרקליט המדינה, לאצול את סמכותו לפי סעיף קטן (א)(1) לפרקליט בדרגה שאינה פחותה מסגן בכיר לפרקליט המחוז.

הערר על סגירת תיק מהווה כלי רב חשיבות אצל כל מתלונן שחש עצמו נפגע.


ערר על סגירת תיק – עיון בחומר ראיות?

לכאורה זכאי הנפגע לבקש את חומר הראיות לעיון לפני שיגיש ערר.

מיותר לציין – באם הוא יעיין בחומר הראיות יש לו נקודת יתרון – אבל גם נקודת חיסרון!

האומנם הכרות שלו עם החומרים כולם לא יכשילו את היכולת להתבסס עליו כעד בהמשך?

האם יש נימוקים שהם חיצוניים לראיות?

האם יש את היכולת לדעת מה בראיות גם בלי לבקש את העיון בחומר הראיות ? כל אלו הן שאלות רבות חשיבות שעורך הדין הפלילי חייב להידרש להן.


החובה לעיין בחומר הראיות

חובה להבין – אחרי הגשות בקשות רבות מתברר ועולה שהמדינה פעמים רבות פועלת על מנת להעביר חלקי חומרים ולא לספק את החומרים המלאים.

חובה בנסיבות אלא לעבוד מול רשימת החומרים ולהבין כיצד מצליחה המדינה שלא להעביר את החומרים כולם!

זמין 24/7 דילוג לתוכן