ההבדלים בין מערכת משפט צבאית לאזרחית

הפעם נעמוד על נושא מורכב והוא ההבדלים בין מערכת משפט צבאית לאזרחית.

בין מערכת המשפט הצבאית לאזרחית קיימים הבדלים רבים, המשמעות של הבדלים אלו הם הן מבחינת העונש המקובל והמשמעות עבור מבצע העבירה היא שונה.

עורך דין פלילי
עורך דין פלילי אדטו מוטי 052.23.32.651 חירום 24/7

במציאות של היום חיילים רבים מנסים למצוא דרכים להשתמט משירות וצבאי וחושבים שביצוע עבירה יכול להיות הפתרון להשתחרר מהצבא.

אבל לכל ביצוע עבירה יש גם משמעות אזרחית, לכן רגע אחד לפני שאתם מנסים להתמודד עם המערכת הצבאית, חשוב להבין שיכולות להיות השלכות גם על החיים האזרחיים שלאחר השירות הצבאי.

אם הורשעתם בעבירה במהלך השירות הצבאי, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין צבאי שמכיר את המערכת היטב וידע לתת לכם את המענה והייעוץ הנכון לו אתם זקוקים.

הבדלים בין מערכת משפט צבאי לאזרחי

היררכה ברורה

כמובן שגם במערכת המשפט האזרחית וגם הצבאית קיימת היררכה ברורה, אך חלק מהמשפטים הצבאיים יכולים להיערך במסגרת היחידה (כלומר מפקד בכיר ששופט את החייל) ולא כל עבירה נשפטת בבית דין צבאי.

מכאן המשמעות כי עבירות רבות כלל אינן מגיעות לבית דין צבאי, וזאת בשל חומרת העבירה.

בצבא ישנם דרגות שונות, כל דרג תישפט בהתאם לשרשרת הפיקוד, חייל פשוט יכול להישפט ביחידה שלו ואילו חייל בדרג גבוה יותר יישפט בהתאם לדרג וחומרת המעשה.


תקנות שונות – ההבדלים בין מערכת המשפט הצבאית לאזרחית

למערכת הצבאית יש תקנות שונות ומקובלות רק בה, תקנות אלו אינן מקובלות במערכת האזרחית ולהיפך.
היכולת לדעת ולהכיר את התקנות והחוקים הם אלו שמובילים את העורך דין להצלחה בהתמודדות עם הסוגייות המשפטיות.

ההבדלים בין מערכת המשפט הצבאית לאזרחית באים לידי ביטוי בעוד אופנים רבים, אמנם הצבא הוא חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל אבל הצבא פועל במסגרת עצמאית משלו וחוקיו חלים רק על מי שמשרת בצבא, בין אם מדובר על חייל בשירות סדיר, שירות קבע ומילואים.


מערכת שיפוט שונה – ההבדלים בין מערכת המשפט הצבאית לאזרחית

מערכת השיפוט הצבאית שונה מהאזרחית, יש לה שופטים משלה וגם עורכי הדין המייצגים נשאמים במערכת הצבאית הם עורכי דין שעברו התמחות בדין צבאי, מכאן בחירת עורך דין צריכה להיעשות בקפידה יתרה.
מקרים רבים חמורים ככל שיהיו יישפטו במערכת הצבאית ולא יגיעו למשפט באזרחות, מקרים כגון : סירוב פקודה, עבירות נשק, נפקדות, מסירת מידע לאויב ועוד.

לא תמיד ניתן למצוא את ההדבלים בין מערכת המשפט הצבאית לאזרחית, כלומר יש מקרים שבהם היינו מצפים שיידנו בבית דין אזרחי אבל עדיין הם נידונים בבית צבאי.
כמו למשל עבירות מין, עבירות רכוש אפילו אלימות וסמים נשפטים במערכת הצבאית וזאת בהתאם לסטטוס בו נמצא החשוד.
מכאן עולה השאלה למה בכל זאת מקרים אלו נידונית במערכת הצבאית? הסיבה לכך היא כי באותה העת החשוד שירת בצבא והוא מייוצג על ידי המערכת הצבאית ויכול להישפט אך ורק על ידי המערכת המשפטית הצבאית.

ההבדלים בסוגי הענשיה בין המערכת הצבאית לאזרחית

במערכת הצבאית ישנם עונשים שאינם מוכרים כלל במערכת האזרחית, כמו למשל הורדה בדרגה, ריתוק לבסיס ועוד, אלו עונשים שאינם מוכרים כלל במערכת האזרחית.

בסוגי עבירות שונים כמו למשל סחר ושימוש בסמים, המערכת הצבאית מחמירה הרבה יותר מאשר המערכת האזרחית, צבא הגנה לישראל רואה בחומרה את השימוש בסמים ומייחס לכך עונשים כבדים מאוד. (בתחום הסמים הגישה הצבאית היא חינוכחית ולכן בצה"ל מחמירים בה יותר, כי חייל המשתמש בסמים מהווה סכנה לחבריו וגם לאזרחים עליהם הוא נועד להגן).

זמין 24/7 דילוג לתוכן