חקירה פלילית במשטרה – העמקות תרגילי חקירה

 חקירה פלילית במשטרה דורשת עורך דין פלילי עם ניסיון "מבצעי" – עם ידיעה על המהלכים האפשריים של המשטרה בעת 

החקירה הפלילית.

עורך דין פלילי מוטי אדטו – עם ניסיון של מעל ל 25 שנה בדין הפלילי.

עו"ד פלילי אדטו מוטי
עורך דין פלילי מוטי אדטו
ייצוג במאות הליכים פליליים – הוא בעל ידע שכזה.
 
בעברו יצירת שינוי בהליכי חקירה רבים מספור – הכול בזכות ידע ומקצועיות.
 
מוטי אדטו: חירום: 052-2332651

עורך דין פלילי חקירה פלילית במשטרה – "תרגילי חקירה" העמקה

שאתה נחקר בין כחשוד ובין בכול כובע אחר אתה חייב לספר את כל הידוע לך.

בהנחה שאתה יודע – אתה חייב לענות על השאלות.

אבל, מערכת המשפט כבר הפנימה שיש משהו לא הגון בכך שאתה הוא זה שאמור (במרבית המקרים) להפליל את עצמו. בנסיבות אלא נקבע שאדם לא צריך להפליל את עצמו.

עורך הדין הפלילי בעת החקירות במשטרה עמל על משהו אחד מרכזי – יצירת והובלת הפנמה לעובדה שמה שתגיד יוביל למה ומתי.


למה יש חקירת משטרה

לכאורה הדבר פשוט – המטרה היא הבאת ראיות לבית המשפט.

באם הדבר פשוט כל כך, חובה לזכור, שתילה, או תפלול של הזיכרון או שינוי גרסה באמצעים לא הגונים – חייב להיות מתועד.

אחת הבעיות המוזרות עמה אנו מתמודדים היא העדר תיעוד לכל תרגילי החקירה שמבוצעים במהלך החקירה.

חלק מתרגילי החקירה שותלים פרטים בזיכרון ויוצרים לעד מציאות ממוצאת. אחד המטרות שלנו כעורכי דין פליליים היא הניסיון לאתר תרגילי חקירה ללא תיעוד.

לצערי, ל אתמיד בתי המשפט מתייחסים לתרגילי החקירה המלא מתועדים בחומרה הדרושה. הלקוח לכן נדרש לנסות להוביל לתיעוד של אירועים מסוג זה.


זומנתי לחקירה פלילית במשטרה… איך להתמודד?

אחת השאלות שאני נשאל שוב ושוב היא: "זומנתי לחקירה פלילית במשטרה מה עלי לעשות"?

שאלת התגובה שלי היא אחת: "מה החשד"?

לא אחת אנו מגלים שהחשד לא ברור כלל.

לאחר מיכן תעלה השאלה מהו מקור החשד?

לא אחת, כאן אני מציע לבחון מיהי היחידה המזמנת, לדוגמה באם מדובר בחוקרת עבירות מין/עבירות במשפחה – יש לשער שאתה מוזמן אליה לא על אירוע כלכלי זה או אחר.

כמו כן לבצע הכנה כוללת לחקירה פלילית מתוך שלל מחשבות על חקירות אלה ואחרות. יש גם כמה תרגילים שכנגד בנושא.

לא אחת נימצא שהתכוננו לחקירה בנושא מסויים ובסיומו של הליך הייתה חקירה בנושא אחר – גם לכך יש פיתרון.


תפקיד עורך הדין הפלילי בייעוץ בחקירה

אחד התפקידים המהותיים והמרכזיים של עורך הדין הפלילי היא לסייע לחשוד לחצות את החקירה הפלילית בעניינו – בנזק הקטן ביותר האפשרי (עצם החקירה וההחשדה בפלילי היא סוג של נזק ).

תפקיד עורך הדין הפלילי הוא להציב סוג של "מראה" אל מול החשוד ומסביר את השלכות גרסתו – להמשך.

העיקר אינו בחקירה אלא במה שיכול לנבוע מאותה החקירה ! לעורך הדין הפלילי יש ראיה של המשך ההליך הפלילי ! בהתאם לדברים שיאמרו.


הגעת עורך הדין הפלילי לחדר החקירות

במרבית המקרים הנחקר מגיע למסקנה שהוא צריך עורך דין שניות בתוך החקירה אחרי שהוא נישאל כשאלת חובה האם הוא רוצה עורך דין פלילי.

ברגע זה הנחקר מקבל זמן מנוחה, עורך הדין מגיע, הוא כבר יודע על מה בידיוק הוא נחקר שכן הוא נחשף לתוכן ההזהרה.

הייעוץ של עורך הדין הפלילי יתקיים על בסיסה של הבנת אותה ההזהרה וברור השאלה האם הוא בעל מעורבות זאות או אחרת באירוע.

מכאן מקשיבים ללקוח ומבינים את מידת המעורבות שלו באירועים.

הנקודה לפסקה זאת – הזמנת עורך דין פלילי לחקירה מאפשרת זמן נוסף לעיבוד והבנה של האירוע – לפני שנגיד דברים שהם לא ברי שינוי להמשך, לפחות לא במרבית המקרים.


תרגילי חקירה, החוקר מנגד

לחוקר מטרה שונה, הוא רוצה להוביל את הנחקר לספר את הדברים – בלי התיווך של המחשבה על התוצאות.

הדבר הופך את החקירה במשטרה לתרגיל חקירה ענק וממושך – שכול צד מנסה להוביל למשיכה לכיוון שהנחקר יפעל לפי ההיגיון שמנחה אותו.

שלא יהיה ספק, החקירה הפלילית במשטרה היא אירוע קשה ביותר ! גובל בלא אנושי לפרקים. הלחצים הנפשיים לא מרפים לרגע (לבטח באירועים מהותיים).

החקירה מועצמת "מדברים קטנים" ביותר – למעשה דברים גדולים שמבוצעים ! החל מהוצאה של השולחן, דרך יצירה של מציאות במסגרתה הוא מאבד את היכולת להבין מה מתקיים.

קיומו של עורך דין פלילי לליווי החקירה הוא קריטי עבורו.


חקירה פלילית במשטרה

חייבים לזכור: חקירה במשטרה היא אירוע מורכב ביותר, אירוע קשה רגשית (לא פעם גם פיזית) ובמיוחד נפשית.
אלוהים נמצא שם בפרטים הקטנים ביותר – בהדגשות כמעט לא נראות – ברמזים שנחקר חכם משאיר להמשך, אין מקום להרפיית המתח לכול אורכה.
כאן בפרק של "החקירה הפלילית במשטרה" אנו רואים עד כמה חייב הנחקר – בסיוע עורך דינו הפלילי – להיות על המשמר בכול רגע ורגע.
חלק מרכזי בדרכים שהמשטרה תפעיל כנגד החשוד אלו הם "תרגילי החקירה" – פרק זה יכיל סקירה מסוימת שלהם.
– רצוי לדעת – לכול נחקר בחקירה פלילית או בפוטנציה לכך – קל הרבה יותר להטיב את המצב בסיוע החקירה – מכול שלב אחר של המשפט הפלילי – לכן חשוב להיעזר בעורך דין פלילי על מנת להבין את מלוא האירועים – הרי כבר נאמר – אין שתי חקירות פליליות זהות.

הבסיס של חקירה פלילית במשטרה – תרגילי החקירה 

החקירה הפלילית נועדה, מבחינת החוקרים במשטרה, להוביל את הנחקר להודות למה שהחוקרים חושדים בו שביצע  (לעיתים אפילו בלי חשד ספציפי) – הלחץ האדיר של החקירה הפלילית פועל לכיוון שכזה.
פעמים רבות יודו הנחקרים תחת הלחץ של החוקרים גם במה שהם לא אשמים בו – הלחץ משתק ומלווה ב"תרגילי חקירה" רבים שנועדו להגביר אותו – פרק זה דן גם בכך, כמו גם בהצגה של "תרגילי החקירה" השונים.

פעמים אחרות נחקרים ילבינו ראיות שהן פסולות ואסורת בשימוש ! בכך יוכל המשפט הפלילי להשתמש בהן כנגדם!

עורך הדין הפלילי מטרתו לאפשר לנחקר להביט במבט על על האירועים !


תרגילי חקירה אירוע דו צדדי

לא אחת אנו מתעלמים מכך – אבל חשוב לדעת – וחשוב יותר לדעת להפעיל.
בכול הפעמים שהצלחנו להוביל לתרגילי נחקר – התוצאות היו מהותיות ביותר ! תרגילי הנחקר אינם נשארים רק ברמה של החקירה הפרונטאלית, אלא בכול רמות החקירה, לבטח בעימות, אולם גם בשיחות מסדרון ועוד ועוד.
הבסיס לכול הוא להיות מגמה אחת, ולו בנקודה זעירה, לפני המשטרה. לפני חוקר המשטרה.
שיהיה ברור ! גם לנחקר אפשרות לביצוע "תרגילי נחקר", אלא ינתבו את החקירה אל המחוזות שהוא חפץ בהם. עורך הדין הפלילי ונחקר עסוקים גם הם בדרכים להוכיח את הגרסה שלהם.
חלקם יפתחו בהמשך מקום לבקשות לפי סעיף 74 לחסד"פ, תרגילים אחרים יתנו תוצאות מהירות הרבה יותר.
זמן מסך לחקירה הפלילית במשטרה
יודגש  – כמו לכול דבר בחיים, לכול חקירה יש "זמן מסך" מסוים – כך שנחקר חכם ידאג שהחקירה תשתמש בזמן שיש בידה לחיזוק והוכחת טענותיו שלו  –  נושא זה הוא מהמורכבים ביותר שיש לנו.
לא פעם הוא יפרוס גרסה רק בשלב מאוחר יחסית, כחלק מהבנה שעליו לדעת תחילה מהם הראית בידי המדינה, במקרים אחרים הוא רק ישתול רמזים לכול האורך.
פרק זה ידון בעיקרו בתרגילים שמבוצעים על הנחקר ! (בחלקם אפשר ל"הפוך" את התרגילים על החוקרים).

קיומו של "תרגיל חקירה" בעת חקירה פלילית 

תרגילי החקירה – בעת החקירה הפלילית – נוקטים החוקרים בסדרה לא נפסקת של פעולות שמטרתן לערער את הנחקר ולהוביל את הנחקר "לזרועות החוקר" במשטרה.

מטרת הפעולות היא "להסיר את כל ההגנות" מהנחקר כך שיספר את האירועים ללא מחשבה על התוצאות של דבריו – היינו לספר את האירוע מנקודת מוצא "אובייקטיבית".

ברוב החקירות התרגילים הם פשוטים לחלוטין, מדהים עד כמה הוצאה של אזיקים והשמתם על השולחן מובילים נחקרים להתחיל לספר את כל האירוע.

במקרים אחרים ירמזו החוקרים שעורך הדין הפלילי מטעה את החשוד מוך מטרה לסבך את התיק – שכן מדובר בתיק פלילי קל ערך !

מקרים אחרים הם יעניקו אהבה למי שחש אצתמו ללא אהבה בשלב הנוכחי של חייו, או אמפתיה למי שחש עצמו כדרוש לאמפתיה.


תרגיל החקירה מאתר את הצורך של הנחקר – ובנוי עליו – פעמים רבות

לדוגמה  – תיק רצח – הנחקר קטין – מונעים את כניסת עורך הדין לחדר (בפועל עורך הדין שם) ויוצרים תנאים להודעה – הנחקר כאן הוא רפ"ק במשטרת ישראל !

627/17: "חיבקתי אותו ואמרתי לו: תשמע, אתה בגיל , בן כמה אתה ? אמרתי לו אתה בגיל של הבן שלי, ואמת יש לי בן בגיל 18: אמרתי לו: תשמע תספר לחוקרת את כל האמת, וכדאי שתספר את האמת. 627/29: "…אנחנו מיד כשהוא אמר שאני בדקתי וגיליתי שהעורך דין בדרך, המשכנו לדבר. אי אפשר לעצור. אפשר לעצור אבל שקטין מדבר אתך ורוצה לדבר, ואומר לך: אני אספר הכול, אז אתה לא אומר לו חכה שניה שיבוא העורך דין. הוא אמר, עורך דין ואמרנו לו, שאלתי בררתי אם ראש הצח"מ העורך דין בדרך ? אמר לי העורך דין בדרך. ממשיכים לדבר אתו". 629/22 השוטר: "הרגשתי שאני מדבר אליו כמו אב לבן,..".

זהו מעשה מגונה בחקירה ! בית המשפט לא יתייחס לכך (אלא באמירה כללית) אבל זהו מעשה מגונה של ממש בחקירה הפלילית ! בסיוע אירועים מסוג זה תיקי רצח הסתיימו בזיכוי בארץ ! חובה לדעת לתעד בזמן אמת אירועים מסוג זה!

הם מזהים אצל הנחקר צורך בדמות אבהית – מספקים לו אותה שבאותו הזמן עורך הדין לא מצליח להגיע ללקוח !


תרגיל חקירה מתוחכם

"תרגיל חקירה" מתוחכם יוביל נחקר לחשיפה של מציאות שאותה אין הוא רוצה לחשוף בפני איש ולבטח שלא בפני החוקר במשטרה – לא פעם תוך נטרול הסוגיה האישית באירועים.
בהמשך תוצרי אותו תרגיל החקירה יחשבו לראיות מפלילות – לא פעם די יהיה בהן, פעמים אחרות הן יחייבו תשובה (בד"כ) מהנחקר בחקירה הפלילית הגלויה, תשובה שלא תמיד קל לתת – לא תמיד "משתלם" לתת.

– לא פעם הדבר יוביל להודיה שתסבך את הנחקר עמוקות או מקורבים אליו,  או, שתיקה שתחשב על ידי בית המשפט כהודיה, או לפחות "ראשית הודיה". או שקרים שיוכחו בהמשך – ויסבכו עוד יותר את הנחקר.


 פעולה ללא ראיית התמונה הכוללת

חייבם לדעת – כלל הבסיס של החקירה הפלילית הוא – חוסר הידע אצל הנחקר שולט. הפחד שולט.
לפחות בצד של הנחקר ושל העורך דין הפלילי – החוקרים משתמשים בהשערות, בחלקי מידע, ובהפחדות.
– בסיוע כל אלו המשטרה מנסה לערער את הנחקר שלא יודע היכן נגמר המצג ומתחילות הראיות !  כל הזמן מופרחים חלקי מידע – והוא מתבקש להשלים את המציאות !
חלק מהמידע נועד להוביל אות הנחקר לפעולה, חלקם להודיה וחלקם לשקרים !
הכול בהתאם לחומרים שיש למשטרה בעת התיק הפלילי ! חקירה פלילית מצד חוקר מיומן היא אירוע מתוכנן לפרטים ! אין מקום לאלתור רב בסוגיות מהותיות ! (החוקר לא יחשוף את הידיעות שלו ממקורות אחרים עד לחקירות ההטחה).
מיותר לציין, יש אילתור – אולם ברמת ההכנה שיש – זהו אירוע מתוכנן ! אירוע סביר שיתקיים, הרי החקירה הפלילית היא אירוע נושם – מתפתחת כל הזמן ועם חיים משל עצמה.

הסכנה בתרגילי חקירה פלילית במשטרה

חקירה פלילית במשטרה
חקירה פלילית במשטרה
הסכנה עמה מתמודדת המערכת מ"תרגיל חקירה" "מוצלח מידי" הוא שתרגיל החקירה יוביל את הנחקר לאבדן מלא של תחושת המציאות ובין היתר להודיה גם במקום בו אין אשמה.
לדוגמה לאור יצירת פחד, או רצון בהתרברבות. בעבר על הכול היה הפחד מאלימות ו/או אובדן שליטה מלא והודיות לא מרוסנות (גם כיום הדבר אפשרי).
(בשנים עברו היו שלל מקרים בהם התברר שנים אחרי שאנשים הודו בעבירות אותן לא ביצעו כלל – לא מעט בשל "תרגילי חקירה" (לא פעם אלימות ) ששללו את היכולת להתנהל מול החוקרים.
התוצאה במחלק זעיר מהמקרים זיכויים ופיצויים. (המקרה האחרון הידוע הוא במקרה של רצח החייל אולג שייחט ז"ל – שם הודו מספר נחקרים בביצוע העבירה הפלילית שהתברר בהמשך שהם חסרי קשר לאירוע הפלילי האמתי שהתרחש.
– שם ההודיות היו בלי אלימות פיזית – אולם הלחצים הנפשיים היו קשים ביותר).
ראוי לציין, פרק זה הוא פרק ארוך מאוד – כמו כל הנושא של חקירות, כך יוצא שאינו מתאים לכול אדם  – לבטח שלא לקריאת הנאה.
בכול מקרה של שאלה פרטנית אפשר להתקשר לעורך דין פלילי מוטי אדטו.


תרגילי חקירה פלילית במשטרה

תרגילי החקירה הרעיון הוא "להפתיע" מכאן ברור שהם יצירתיים ביותר, כל אחד מהם יוצר את הרושם אצל הנחקר שהמציאות היא שונה ממה שהוא סבור – מבלי להבין שהוא תחת פעולת חקירה משטרתית.
חלקם של התרגילים עובד על התודעה, אחרים על תת התודעה !
חלקם הם הכשרה לאירוע אחר, תמיד החוקר זוכר את מועד דיון המעצר אל מול התרגילים  – כך שלא פעם המטרה היא ליצור בלבול כללי, או להסתיר את הידיעות האמתיות של החוקרים ! עורך הדין הפלילי מטרתו לחשוף את הדברים.
בדיוני המעצר ינסו עורכי הדין לחשוף חלק מהתרגילים – מאחרים יתעלמו לחלוטין. מטרת החוקר היא ליצור מציאות בזמנים הנוחים לו – לכן חשוב לעורך דין פלילי להיות נגיש ללקוח בנסיבות שכאלו !

התרגילים רבים ומגוונים ואולי כדאי להציג את חלקם.


תרגיל ההפחדה …. זומנתי לחקירה פלילית במשטרה

מזמינים אדם לחקירה במשטרה אבל לא אצל חוקר אלה אצל קצין מודיעין – שם הוא מסביר לאדם שיש ידיעות על כוונה לחסלו.

מכאן והלאה הוא יראה אנשים שעוקבים אחריו – וניראים עבריינים.

בעיר תל אביב יפו היה מקרה במסגרתו נורו לכיוונו קליעים (חקי"ם) שהוא יצא מביתו.

האדם חש עצמו נירדף – מכאן הוא יפנה למי שיכול לסייע לו ברמה הטובה ביותר – לאיש המודיעין !

כאן הוא יצטרך לספר את כל סיפור חייו לפני כל "עזרה". מיותר לציין – הוא יאלץ להסביר למה רודפים אחריו ומה הוא עשה – הכול שהמשטרה היא זאת שדאגה להפחדה.


תרגיל המדובבים

תרגילי מדובבים עם נושא ידוע – יבוא מדובב ויסדיר את הנושא עבור המשטרה בחקירה ש הוא ינהל בתא המעצר.

אבל מה על תרגיל חקירה שכול הכלא הוא כלא מבויים ?

היינו כל העצורים שם הם עצורי דמה ? כולם שוטרים? אלא יביימו סיטואציות עבורו מתוך מטרה שהוא יאלץ לספר את כל שהתרחש על מנת להיות מוגן מפני "עצירים" שרוצים לפגוע בו. הכול היה מבוים ושיקרי !

https://www.mako.co.il/tv-ilana_dayan/2019/Article-d59a29f9801f761006.htm


על הודעות כוזבות בעולם – תחת תרגילי חקירה נפשיים אלימים

תרגילי חקירה שיבשו את היכולת של ילד להבין את המציאות שהוא נימצא בה.

הוא הודה ברצח אחותו – רצח שברור לחלוטין שלא ביצע.

הם משקרים בייחס לראיות שיש להם או שאין להם מערערים אותו – הבעיה ? אדם חלש, שלא מצליח להתמודד עם המציאות.

שלא יהיה ספק זה מתקיים גם כאן – אותם הליכי חקירה.

לדוגמה לתרגיל חקירה פלילית 

למשטרה נודע על כוונה לחסל שוטר בירושלים על ידי בעלי חנות מזכרות. ביום המתוכנן לפגיעה בשוטר התקבלה הודעה כאמור אצל העיתונאים.
רק לאחר מספר ימים הגיע הגילוי שה"מחסל" עבד בשת"פ עם המשטרה – וכפי הנראה דאג להשגת ראיות לא רק לפני קבלת העבודה אלא גם לאחריה.
התרגיל נועד לשכנע את המשפחה שהפעולה הצליחה (וכך לא תמשיך לחפש מחסלים) מצד אחד – ומהצד השני לדאוג לראיות כנגדם.

לדוגמה – לתרגיל חקירה פלילית במשטרה

תרגיל קלאסי ש"הפיל" נחקרים גם מתוחכמים:
בין שני תאי מעצר בבידוד יש "חור זעיר" בקיר באזור השירותים (נעשה בתרגיל זה שימוש בתיק המחתרת בת עיין).
באזור הצנרת המשותפת, שני נחקרים נמצאים שם במשך שעות, אחד מהם נימצא יחד עם חוקרים המדריכים אותו בכול מעשיו, כך יוצא שהוא יוזם שיחה ושניהם מחליטים לשוחח בניהם דרך החריר וחושפים חלקים מהאירועים הפליליים.
לציין לעתים אחד הנקרים כבר "עובד" עם המשטרה ומטרתו דיבוב של האחר.

דוגמה 2 – תרגיל חקירה פלילית במשטרה של הפגשה בעל 1000 פרצופים

רכב מוביל מספר נחקרים לבית מעצר בדרום.
לפתע הם מבחינים ב:
א. תאונת דרכים/ עוברים תאונת דרכים.
ב. אירוע מסעיר מתרחש – מקבלים אירוע בגזרתם ויוצאים אליו במהירות/יורים עליהם/פיצוץ ליד הרכב ( קאסם ? או פירוטכניקה משטרתית?).
ג. רואים בחורה עירומה רצה לצד הדרך (האם השוטרים יכבלו אותם לעץ באמצע הישימון  ? – האם במציאות שכזאת יש סיכוי שהעץ אינו מואזן ?).
ד. כל התשובות ועוד רבות אחרות נכונות.
אז התשובה היא ד' – השוטרים מזנקים מהניידת והם הנחקרים נשארים לבד  – רק מכשיר ההקלטה מארח להם חברה.
לעתים יזהירו אותם שלא לדבר.
פעמים אחרות ישוחחו בפנטומימה – ואז המצלמה הזעירה תספר את הסיפור בהמשך.
להפתעת הכול – מכשיר ההקלטה שהושאר בחדר ילמד שהם לא ביצעו את מה שהתבקשו (לשתוק).

דוגמה: 3: "עימות"/"הפגשה" ללא חקירת משטרה גלויה

חקירה פלילית במשטרה - תרגיל חקירה - הכנת הנחקר
חקירה פלילית במשטרה – תרגיל חקירה – הכנת הנחקר

 תרגילי הפגשה בנויים בחלקם הגדול על בניית הנחקר והכנתו !


תרגיל חקירה: "בר בנוער"
אדם פונה לחוקרים ומציע להיות "עד מדינה"  – הבעיה – האיש אסיר.
הוא מוסר עדות, זאת נבדקת והוא נשלח למשימה. המטרה השגת ראיות !
הוא נשלח לדובב את האחרים עוד ועוד עד לבלי די (מספר חודשים כפי הנראה). הוא יוזם שיחות ומתייחס לזמן עבר, לאירוע, הכול עד שאלו מתחילים לחשוד בו ויש סכנה לחייו – רק אז מתבצעים המעצרים.
כאן, מיד עם המעצרים, יש הכרזה על פענוח – הכרזה מצד המשטרה.
מה יש בהקלטות?

האם נמצא הנשק?


 האם התרברבות או אולי מעשים של ממש?

כל זאת לא ידוע בעת כתיבת שורות אלו, אולם, מה שכן ידוע (מפרסומי התקשורת) העצורים שותקים.

כך שלמשטרה יש אמירות של "מעורבות" והשתיקה לאחר תרגיל מוצלח  -יחד עם עדות החבר – כל אלו יכולים להוביל להרשעה במשפט פלילי.

מה שמצטייר , לפחות ברגע זה, כחלומם הרטוב של החוקרים מתגשם – הנחקר מתקשה להתמודד עם האמירות שלו בזמן עבר.
השאלה היחידה היא האם די בשקרים ? או יש צורך בראיות של ממש ?
האם אין צורך של הרבה מעבר לכך ? לדוגמא ראיות ? הרי לא כל אדם ששיקר הוא גם רוצח ? מה בייחס למניעה לאירועים ?
המניע לאירועים:
בייחס למניע התרגיל חקירה הוא כבר מעבר לכול אמת  -הוא כבר שקר!
נחתם הסכם " עד מדינה" עם מר שאול גנון שם אותו אדם שניהל את הברבנוער (לפי הפרסומים) מודה בקיום יחסי המין – אבל לא בדרך של כפיה או אונס – הוא בכלל לא היה מודע לכך שמדובר בקטינים!!!
כאן כולם עוצמים עיין, ועוד עיין …… האיש עובד במועדון הנוער !!!
התוצאה היא הסתמכות על "שקר לבן" לפי המדינה  -ושקר שחור משחור לפי הציבור.
אסור לבסס תיק פלילי על שקר – אבל המציאות של המשטרה היא שכזאת.

"תרגיל החקירה" בפרשת עימנואל רוזן

הנושא נרשם לאור התקשורת – אין כל הכרות עם המקרה לפרטיו. פרשת רוזן עימנואל. http://www.mako.co.il/weekend-articles/Article-4914b0c6f31de31006.htm&sCh=3d385dd2dd5d4110&pId=1648457074?partner=ordering
בימים אלו של סוף חודש מאי – אחרי שלפני מעל לחודש ימים התבשרנו על "עבריין המין עימנואל רוזן"  -אנו נחשפים לשתיקה מצד המשטרה.
היא חוקרת  – בסיוע אחת היחידות המובחרות שלה. לה"ב 433.
לפי הפרסומים המודלפים, "כמעט בכול יום יש נחקרות חדשות".
עוד הדלפה אומרת: "פרשת עמנואל רוזן חמורה כמו פרשת הנשיא לשעבר משה קצב".
עכשיו שכול אחד יעצום עיניים ויבין את הלחץ הנפשי שבו הוא היה נימצא במציאות שכזאת. (שוב, אין כל הכורות עם מר רוזן, פשוט הבנה של תהליך).
כך יוצא שכל יציאה מהבית יכולה להוביל לשובל של עיתונאים אחרי מר רוזן – כך יצא שהוא הופך לאדם שמסתגר בתוך עצמו.
רדוף ונרדף.
והמשטרה מבחינתה "לא עושה דבר" –  ("מלבד הדלפות").
ההסתגרות מובילה ללחץ, הלחץ מוביל להסתגרות, והמעגל בלתי אפשרי.
בהמשך היא טוענת לחשדות "מינוריים" – האם היא מרדימה ?
זהו תרגיל שגובל באכזרי  – כל רגע יכולה המשטרה להגיע – ואין דרך לתכנן דבר. החיים בהשהיה להגעת השוטרים – זוהי מטרתו של התרגיל הזה – הלחץ הנפשי (שוב אין הכרות עם המקרה הספציפי והנושא מוצג דרך האירועים בתקשורת).
עכשיו עולה השאלה האם לנחקר אין את הזכות שעניינו יסתיים?
מה עושים שהנושא כלל אינו מתחיל?

שימוש בעבר בתרגיל דומה

ראוי לציין תרגיל זה של השהיית החקירה הוא לא חדש – במקרה של מר דודו טופז ז"ל היה שימוש בתרגיל זהה – שם עיתונאים רדפו אחריו ברחובות תל אביב והוא נרדף, היה לחוץ, מצבו הרגשי התדרדר.
– שם הרדיפה הייתה לאור שמועות – השאלה היא כמובן מי האחראי לשמועות?

האם חומר שדולף מתיק החקירה הוא שמועות? או תרגיל חקירה שנועד ליצור לחץ?


תרגילי חקירה – יצירת לחץ נפשי

הסורגים כבסיס לבניית לחץ נפשי
הסורגים כבסיס לבניית לחץ נפשי
דוגמה נוספת לתרגיל זהה היה בפרשת הנשיא לשעבר קצב – ההתבטאויות של היועמ"ש והדלפות החקירה שם הובילו למציאות של לחץ נפשי קשה שמר קצב התקשה להתמודד עמו  -הראיון לתקשורת זכור כנקודת שיא של הלחץ.
עכשיו עולה השאלה  מי מאיתנו היה יכול להתמודד במציאות שכזאת.
תרגיל זה של המשטרה הוא בעל מחירים מסוימים.
קשה יהיה לטעון שיש תורך במעצר אחרי תקופה כל כך ארוכה !
מצד שני: שתתחיל החקירה היא תהה בת שעות אין סופיות, ההתמודדות הנפשית של מר רוזן בנסיבות היא כמעט בלתי אפשרית, טרוף מערכות מלא, לחץ, אימה, ותלונות שמתחלפות בלי הפסקה.

את מה שמר רוזן יעשה בתגובה יהיה מעניין לראות.


דוגמה מסוף 2016 לשימוש בתרגיל דומה

חקירה פלילית במשטרה.
אלון קסטיאל נחשד באונס – סידרה של מעשי אונס, הסיפורים ממלאים את התקשורת.
התקשורת מלאה בסיפורים עוד ועוד – אבל למשטרה לקח מעל לחודש להגיע לביתו. כך יוצא שאחרי זמן סביר של הכנות לחקירה – הכול מתחיל להשתבש!
כל מה שנוצר זהו לחץ. 

תרגיל התיק וההפחדה

מגיעים לבית של נחקר ומשאירים שם כ"שיכחה" תיק – זה כמובן מכיל מכשיר הקלטה.

פעמים אחרות מנסים לבדוק תקשורת יוצאת מאותו אדם – אחרי שמערערים אותו. זהו תריגל שמופיע בסרטים רבים, רבים מכירים, אבל עדיין אפקטיבי.


תרגיל חקירה של המשרד (כך גם נוקטים החוקרים לא פעם)

 בעבר היה עלי לשוחח עם נחקר שאמור היה להיות עד הגנה כלשהו.
האיש הגיע למשרד ואני גיליתי שרק מכשיר הקלטה אחד שלי עובד – הדבר לא הטריד כלל.
הרי האיש יסרב להיות מוקלט!
מיקמתי את המכשיר הלא עובד על השולחן, הפעלתי אותו, בגלוי, האיש סגר את המכשיר וביקש לשוחח "שלא להקלטה" – סיכמנו שלאחר מיכן ימסור מספר דברים להקלטה והדברים עכשיו לא ירשמו ולא יוקלטו.
מיותר לציין שהמכשיר השני עבד מההתחלה – זהו תרגיל משטרתי קלאסי!
זמין 24/7 דילוג לתוכן