ניצול יחסי מרות

ניצול יחסי מרות הם ניצול של מעמד בתפקיד בכיר, או במקום בו לאדם יש שליטה על אדם אחר, ומתוך תפקידו או מעמדו הוא מנצל את כוחו והשליטה לצרכיו, מתוך כך גם לטובות מיניות, שאלו עולות בקנה אחד עם עבירות מין מורכבות.

קיימים מקרים בהם מדובר על קשר מיני בהסכמה (כלומר רומן עם הבוס).

הפרק דן בשני אנשים מבוגרים וצלולים שבוחרים לקיים קשר גם מחוץ לכותלי המשרד איך ייתכן ומקרים כאלו יכולים להגיע למצב של הטרדה מינית וייחשבו כעבירת מין.

במאמר הבא, נסביר לכם את כל ההקשרים ואת הסוגיות המשפטיות הקיימות במקרים כאלו וכיצד נבחן מהו ניצול יחסי מרות מול קשר בהסכמה שהוא תקין.

קשר המתקיים בין שני אנשים שלאחד מהם יש תפקיד או מעמד באותו ארגון, מקום עבודה, בית ספר או כל מסגרת אחרת ואותו בעל תפקיד (או בעלת תפקיד) מקיימים קשר עם אחד אחר, הקשר בתחילתו אינו שיווני, הסיבה לכך היא כי לאחד מהם יש את היכולת לקבוע את המשכורת, את המעמד, לתת יחס מועדף או להיפך לאחר, לרבות הכוח לפגיעה כלכלית בארגון כמו פיטורים וככה הלאה, לכן קשר כזה שאינו שיווני יכול להיחשב כניצול יחסי המרות הקיימים למרות שמדובר על קשר בהסכמה.

ניצול יחסי מרות

נסו לרגע לחשוב באם קיים קשר כזה, מה יהיה ברגע בו הקשר יגיע למשבר, אחד הצדדים ירצה להפסיק את הקשר ממספר סיבות אישיות, לא פעם מגיעים למשרדנו מקרים בהם בכירים במשרדים ניהלו קשרים רומנטיים בעודם נשואים, לאחר תקופה הם החליטו להפסיק את הקשר ולחזור אל חיק המשפחה במטרה לשמור על יציבותם ולא לפרק את המשפחה, דבר די שכיח ויכול לקרות לא מעט פעמים, לכן הם חוששים להפסיק את הקשר כי הם מקבלים איומים קשים מצד האישה שתוביל אותם לבית המשפט בגין הגשת תלונה על הטרדות מיניות ועוד, לכן קשר כזה כבר מתחילתו אינו שיווני, או להיפך, אם ירצה צד אחר להפסיק את הקשר הוא חושש לתפקידו ופרסנתו, לכן קיום קשר מסוג זה מתחילתו אינו שיווני.

לכן, נבהיר לכם את כל הכללים החשובים אשר נקבעו בחוקים ובמסגרת פסיקות של בתי המשפט בכל הערכאות לרבות הקשר הקיים בינהם לבין דיני עבודה, ומהו ההבדל בו הקשר נחשב לקשר בהסכמה או שימוש בהפעלת מרות ומשם להטרדה מינית.
ראשית חשוב לציין כי אתם נתקלים בסוגייה כזאת ראשית כדאי להתייעץ עם עורך דין פלילי שיבדוק את המקרה בצורה קפדנית, לאחר בדיקה קפדנית זאת ימליץ על המשך הטיפול בצורה המיטבית.

ניצול יחסי מרות – שאלות ותשבות

כשזה מגיע לניצול יחסי מרות, עולות לא מעט שאלות מורכבות, אספנו עבורכם את השאלות אותם בוחן תחילה בית המשפט (כמובן לפני כן בחיקרת המשטרה) ואת התשובות המלאות שיעזרו לכם להבין מה ייחשב לניצול היחס הקיים בקשר המתקיים.

מי נחשב לבעל מרות ?

הבחינה של מי נחשב לבעל מרות נעשית לפי מספר אמות מידה, האחת המרכזית היא שמי שיש לו את ההשפעה או הסמכות הגבוה יותר בארגון (עבודה, בית ספר, צבא) ולא רק באופן ישיר, לדוגמה בבית הספר, מנהל או רכז שכבה גם לא של אותה השכבה יכול להיחשב כבעל מרות.
בניסוח פשוט יותר, שליטה של הממונה על הכפוף לו לרבות השפעה וסמכות עקיפה.

אם לא הותנו הטבות, האם עדיין מדובר על ניצול יחסי מרות ?

עצם ניצול המרות לא מחייב שתהיה הצהרה ברורה מצד בעל המרות המתחייב לקיום של העלאת שכר, או קידום בתפקיד תמורת קיום יחסי מין.
הסיבה לכך שמהלך החקירה לא רוצים להטיל על המתלוננת בהטרדה מינית את הכובד הגדול שיש בהצגת הוכחות, הסיבה לכך היא להעמיד את המתלוננת במצב קשה שבו היא צריכה לחזור ולשחזר רגעים שהיו קשים מנשוא עבורה.
מכאן כי לא נדרש שהממונה המפעיל את מרותו יציע הטבה מכל סוג תמורת קיום יחסי המין או כל מגע מיני אחר.

איך יכול/ה הממונה להתגונן ?

מצד אחד לא קיימת חובת הוכחה על הכפיף ומצד שני נמצא הממונה שאין לו יכולת להתגונן ולהכחיש את המעשים, או לומר כי הם נעשו מתוך הסכמה וקיום קשר רומנטי בין שני בוגרים.
מקרים אלו אכן מעלים סוגייה מורכבת, לכן רק עורך דין שיבחן את הפרטים יכול לבנות קו הגנה שימנע בצורה הטובה ביותר את העונש העשוי להגיע לממונה.
יש להבין כי מקרים כאלו מחייבים התייעצות עם עורך דין פלילי מוסמך המכיר את כל הסוגיות הקיימות במקרים של ניצול יחסי מרות, זאת מכיוון והנחת היסוד העולה היא כי בשל פערי הכוחות הקיימים המוטרד/ת לא היה מעוניין באותן התנהגיות אך יחד עם זאת לא הביע ביטוי חיצוני להתנגדות.
בכדי לבחון את דרך ההתגוננות של הממונה יש לבדוק את כל ההתרחשויות והנסיבות שקדמו למקרה, אי הבעת ההתנגדות של הכפיף אין בה די לסייע להגנת הממונה!

מה קורה במקרה בו הכפיף יוזם את הקש ?

אפשר לומר שזהו קו ההגנה הנפוץ ביותר, כל ממונה אשר מוגשת עליו תלונה על הטרדה מיניצ מיד בוחר להציג כי לא הוא זה שיזם את הקשר ולהשתמש בזה כקו ההגנה שלו, אך בפסיקות רבות שהובאו לבתי המשפט נקבע שעצם היענות ליוזמה יכול להיחשב כניצול יחס המרות.

מתי יכול הממומנה להפריך את ניצול יחסי המרות?

בכדי להפריך את ניצול יחסי מרות צריך למצוא ולהארות שאכן קיים קשר רומנטי אמיתי, בנוסף להראות כי קיימים יחסי מין מזמדנים, יחד עם זאת אם יכול הממונה המואשם בניצול יחס המרות שלו להוכיח העדר הניצול של כוחו יכול הוא להפריך את כל הטענות העולות נגדו.

האם חובה להתלונן במשטרה ?

ראשית חייב לפעול בצורה מהירה, לא מומלץ לחכות עם הגשת התלונה, למרות שיש מתלוננות רבות שמחכות מספר שנים עם הגשת התלונה, דבר זה אולי לא יפגע באמינות המתלוננת, וזאת כי קיימות נסיבות שיכולות להוביל לכך שהיא הייתה צריכה זמן "להתבשל" עם המקרים שהיו ולכן לקחה את הכוח להתמודד עם המקרים ולהגיש תלונה.
אם המתלוננת מגישה את התלונה בהקדם, היא יכולה לבסס בצורה יותר משמעותית את האמינות שלה, את הצורך שלה לטפל במקרה בצורה מהירה.

זמין 24/7 דילוג לתוכן