הערכת מסוכנות מינית

הערכת מסוכנות מינית 

עורך דין פלילי הערכת מסוכנות מינית
עורך דין פלילי הערכת מסוכנות מינית

הערכת מסוכנות (מינית או לאלימות או בכלל) היא הניסיון לאמוד את מידת הסכנה לחזרתיות על אירוע העבירה, או, אירוע דומה. לא מדובר בסיכון אלא מסוכונת!

מדובר בתחום מדעי עם מומחים בנושא!

מגבירי מסוכונת מהותיים הם עבר פלילי, או, סטייה מינית (מכל סוג). היינו גם הרשעה פלילית שנחשבת בעיני האדם ל"שולית" יוכלה לשנות את תמונת המסוכונת!

בשאלת המסוכונת, המחשבה שמדובר ב"היגיון" של כל אדם מהישוב, היא מחשבה לא הגיונית! מדובר בנושא של מומחיות, תחושות והבטחות אינן חלק מהמשוואה.

הבעיה בקו החשיבה הנ"ל הוא שהוא מוביל רבים להסביר, את מה שאסור לנסות להסביר! (אין הסבר לעבירת מין).

רבים מנסים "להסביר" למה הם לא מסוכנים, ומעולם לא היו, או את האירועים שקדמו לאירוע המיני כאשמה שווה בין שני צדדים (חוקית) לא שווים.

אחת הסכנות שיש לנבדק הם בני משפחה שרוצים להאמין שאין ולא יכולה לנבוע מסוכנות מיקירם והם משדרים לו מסר בעייתי אודות הדברים.


צו פיקוח על עברייני מין

ההבנה שלחלק מעוברי העבירה יש דחף אין סופי לחזור ולבצע את אותה העבירה או עבירות דומות הובילה את המדינה לקבוע בנושא עברייני מין סידרה של כללים השונים במהותם מהעונש.

כאן גם במקרים בהם אין ענישה – יש יכולת להטיל מגבלות כאלה ואחרות על עברייני המין.

המגבלות יכול והתייחסו למקום המגורים, לסוגי עבודה, מגע עם קטינים, לגלישה בנט ועוד ועוד.

ישנם מגבלות שנועדו להגן על החברה כלל, ויש כאלה שנועדו להגן על הנפגע הספציפי – לכל אחד מאלה כללים שונים לחלוטין.

לבית המשפט הסמכות להטיל את התנאים בספציפיים גם במקום בו אין הגדרה כסיכון גבוהה לחזרתיות.

במקרים בהם יש סכנה לחברה ועצם המסוכנות התנאים יכול ויחודשו שוב ושוב, אפילו עד  20 שנים מהסיום של המאסר! היינו שינוי החיים באופן כולל.


הערכת מסוכנות מינית – הטיעונים לעונש

בסיומו של הליך, בעת הטיעונים לעונש, קן המחשבה ש"אפשרי להסביר" עבירת מין – מכשיל רבים. הם יקבעו כמסוכנים ביותר ובכך הענישה בעניינם תהה חמורה הרבה יותר.

חשוב להבין: רבים מהחשודים מסרבים לראות את המציאות, מסרבים להתכונן למה שעוד יבוא בהמשך ההליך המשפטי.

לדוגמה, הם מסרבים להיכנס לטיפול, או להתייעץ ביועץ מסוכנות מינית, או לטפל בבעיה ובסיום הטיפול לקבל חוות דעת שתסייע להם למקד את עצמם.

בסיומו של הליך משפטי מתמכרים לתחושה של העדר אשמה, או העדר נזק, וכושלים. המערכת הפלילית רואה באופן שונה לחלוטין את המציאות ומענישה אותם בחומרה רבה.

מה העצה המרכזית שלי להם?


האם יש צורך בהערכת מסוכנות מינית?

באם יש שאלה שאני שומע שוב ושוב – זאת השאלה.

חובה להבין – אין דרך לסיים תיק פלילי שנושאו מין אלא באם יש הערכת מסוכנות מינית!

באם אתה צפוי להיות אסיר בכלא – או אתה עצור – הערכה של המסוכונת המינית תבוצע לקראת השחרור.

באם אתה שואף לא להיות אסיר מדובר בחלק מהותי מהטיעונים לעונש. חולק חובה.

כאן יתחיל היפוך תפקידים – המדינה, באם היא רוצה מאסר בפועל, תשאף שלא תהה הערכה – ברגע זה – אלה בסמוך לשחרור.

עורך הדין הפלילי ישאף בדיוק להפך – לבצע הערכה – על מנת לנסות למנוע את שאלת המעצר.

הערכת מסוכנות מינית – אתר משרד הבריאות.

מאמר על נושא הערכת מסוכנות מינית. http://www.israelbar.org.il/UpLoadFiles/Risk_Assessment.pdf

ראוי לציין בתיק של הנשיא לשעבר מר קצב לא התבקשה הערכה מינית על ידי הצדדים.

היינו היה ברור לתביעה שהעתירה היא למאסר, והדבר היה ברור גם להגנה שזה יהיה סופו של ההליך. גם בית המשפט ראה במאסר את אופציה היחידה למקרה זה.


ע"פ 3372-11 משה קצב נ' מדינת ישראל:

"….לא התבקשנו על ידי מי מהצדדים ובנסיבות העניין אף לא ראינו צורך לבקש הערכת מסוכנות, כאמור בסעיף 6(א)(1)(א) לחוק ההגנה על הציבור מפני ביצוע עבירות מין, התשס"ו-2006, כפי שתוקן בתיקון מספר 3 התשע"א-2011 (ס"ח תשע"א 1144 מיום 17.8.2011).".


החוק קובע בייחס להערכת מהימנות: מתוך החוק:

6. (א) הגופים המנויים בסעיף קטן זה, לא יחליטו בנוגע לעברייני מין בענינים המפורטים להלן אלא לאחר קבלת הערכת מסוכנות עדכנית:

(1)   בית משפט, לעניין מתן אחד מאלה:

(א)   גזר דין, למעט עונש מאסר בפועל, ולעניין בית דין צבאי – גם לגבי מתן גזר דין הכולל עונש מאסר בפועל; ואולם בית המשפט רשאי לבקשה הערכת מסוכנות עדכנית לפני מתן גזר דין או לפני מתן החלטה בערעור על גזר דין, גם לגבי גזר דין הכולל עונש מאסר בפועל, אם סבר שהדבר דרוש לעשיית הצדק; בסעיף זה, "גזר דין" – למעט צו לפי סעיף 15(ב) לחוק טיפול בחולי נפש;

(ד)    צו לטיפול מרפאתי לפי סעיף 15 לחוק טיפול בחולי נפש;

(ה)   החלטה בערעור על החלטות לפי פסקאות משנה (א) עד (ד);

(2)   נשיא המדינה – לגבי מתן חנינה או הקלה בעונש כאמור בסעיף 11(ב) לחוק-יסוד: נשיא המדינה;

(3)   ועדת שחרורים – לגבי שחרור על-תנאי; ואולם אין בהוראת פסקה זו כדי לגרוע מהוראות סעיפים 11 ו-12 לחוק שחרור על-תנאי ממאסר;


חוקים קוראים במקור – כאן אני מביא חלקים מהחוק בלבד!

(9)   יחידת פיקוח – בעת מתן המלצה על-תנאי הפיקוח והמעקב לפי סעיף 13.

(ב)  בית משפט, המקבל החלטה בהתחשב בהערכת מסוכנות לפי סעיף קטן (א)(1), ימסור העתק מהערכת המסוכנות לעבריין המין ויאפשר לו לטעון לגביה; בית המשפט רשאי לבקש השלמות והבהרות ממי שערך את הערכת המסוכנות.

(ג)   על אף האמור בסעיף קטן (ב), רשאי בית המשפט שלא למסור העתק מהערכת המסוכנות, או חלק ממנה, לעבריין המין, אם סבר שיש בכך כדי לגרום לפגיעה של ממש בשלומו של אדם או בביטחונו.

(ד)  החליט בית המשפט שלא למסור העתק מהערכת המסוכנות לעבריין המין כאמור בסעיף קטן (ג), יעביר לו תמצית מן המידע העובדתי האמור בה, ככל שניתן לעשות כן בלי לפגוע בענין מהענינים המפורטים בסעיף קטן (ג), והוראות פסקאות משנה (1) ו-(2) יחולו:


הערכת מסוכנות של עברייני מין מכחישים!

מהנושאים המורכבים ביותר שיש – בגדול יאמר שכיום אין עוד ציפייה שתמיד תהה לקיחת אחריות לאירועים – בטרם הערכת המסוכנות.

מהמאמר שהובא קודם לכן: "….השופט תאודור אור ברע"ב 10059/02 כתב כי ".. ובמקרים המתאימים ניתן להעריך מסוכנות של אסיר שהוא עבריין מין גם במקרה שהוא מכחיש את ביצוע העבירה. כמו כן, לעיתים ניתן למצוא להכחשתו של האסיר את ביצוע המעשה נימוקים מנימוקים שונים ועדיין להסיק על סמך פרמטרים אחרים, שהאסיר אינו מסוכן".


"………..בערעורו של סולימן אל עביד נגד שב"ס (עע"א6481/01) קיבלה השופטת דורית ביניש (כיום נשיאת בית המשפט העליון) את העמדה המקצועית של מב"ן בענין המסוכנות של העותר.

אך בסיכום לאותה החלטה כתבה השופטת כי לאור נתוני המקרה בו קבע מב"ן כי לא ניתן להעריך את מסוכנותו וההכחשה המתמשכת של האסיר "תשקול הוועדה (ועדה לקביעת חופשות לאסירי עולם ד.א.ש) אם ניתן להעניק למערער חופשה בתנאים ובהגבלות שיהיה בהם כדי להפיג את החשש מפני המסוכנות הצפויה ממנו….תשקול הוועדה אם יש מקום להשית על המערער כל תנאי אחר שיהיה בו כדי להפחית מפוטנציאל המסוכנות שטמון ביציאתו לחופשה גם בהגבלות."

מהחלטות אלה ניתן לראות כי יש פתח לבדיקה רחבה של פרמטרים המשפיעים על המסוכנות במצבים ספציפיים שונים כגון במצב של חופשה".


חשוב להיעזר בעורך דין פלילי

נכון, מאוד טוב לצאת זכאים במשפט! כל אדם שנחשד בעבירות מין לבטח, חולם על זיכוי.

מדובר בשאיפה גם של אנשים אשמים מאוד! לבטח של זכאים!

"קל למכור" את הרצון שעורך הדין הפלילי ילחם למענך, ואתה לא תזדקק לדבר מלבד לבוא ולצאת זכאי – במרבית המקרים, זה לא המצב. חובה להיערך גם לצד הפחות טוב, חובה להיערך לפני שהזמן כבר לא יאפשר לשנות את המציאות.


עלילות מיניות

נכון הדבר שתחום עבירות המין מלא בעלילות – הרבה יותר מתחומים אחרים. לא אחת לתוך אירוע של אמת נכנסת הפנטזיה של המתלוננת שמעבה עוד ועוד את הכשל הנקודתי של החשוד/נאשם.

אולם, יש מקרים בהם יש צל של אשמה, צל שמוביל למחשבה שמשהו יכול להישאר בסיומו של המשפט – ולו בהתנהלות בעייתית! גם שם חשוב לטפל. אסור להזניח או להניח שהכול יסתדר.


הבניה של שיקום

כאן יש את הצורך בבניה של הליך שיקומי שיכול ויהיה חלף ענישה!

יש את הצורך בהליך שיוביל את האדם לקחת אחריות על מה שהוא ביצע ולמקד את התיק הרבה יותר – ובכך להגדיל את הסיכוי לזיכוי בייחס לחלק המנופח. כמובן גם הדבר מוביל להפחתה מהותית בענישה באם יש הרשעה בסיומו של הליך.


בתחתית הפרק יש מקרה של בעבירת מין בקטינה סיום התיק במע"ת בלבד (מאסר על תנאי), בעבר לא מעט תיקים אף יסתיימו ללא הרשעה פלילית!


נכון יש גם זיכויים בהמתחתי – אבל, חשוב לפעול תמיד בבניה של השיקום, שכן בלי שיקום, הענישה יכול ותהה חמורה הרבה מעבר למה שהעבירה מחייבת.


נקודת הסיום של תיקים פליליים

עורך דין פלילי מכיר את נקודת הסיום! נקודת הסיום של עבירות מין היא נוראית פעמים רבות, לחשוד/נאשם ומשפחתו.

לכן במקביל להערכות לתיק ראוי, במקרים רבים, לבונת את ההליך השיקומי – על כל צרה! הבניה אינה אירוע קל, אבל הוא מתגמל ביותר מבחינת מערכת המשפט. (שלא לבדר על ההטבה לאדם עצמו)


הערכות לדיונים בתיקי מין – ושאלות הערכת מסוכנות מינית

אנשים שלא נערכים נכון למשפט הפלילי בנושאים של עבירות מין, הם מהמרים, כאלה שמהמרים על המזל הטוב! זיכוי במערכת המשפט בארץ הוא חלום  – חלום שלא תמיד מתגשם.

שאין הכנה לנושא – אין כמעט סיכוי ל"מזל טוב".

הצלחה, במניעת ענישה, היא לא תולדה של מזל – אלא של עבודה קשה והכנה מרובה. נכון, כל אדם ניזקק למזל – אבל זה מכה בעיקר כאלה שהתכוננו כיאות.

קריאה של פסקי דין רבים מלמדת עד כמה חשוב הנושא ומה רבה השפעתו גם בשאלת הענישה.


כמה "יקרה" היא ההתעלמות ממנו.

ענישה של מי שסווג כבעל "מסוכנות מינית גבוהה"  או אפילו "מסוכנות מינית בינונית" שונה לחלוטין (גם בענישה וגם בצעדים למניעת המסוכנות בהמשך) מאשר מי שלא מסווג כמסוכן כלל ("מסוכנות מינית נמוכה") !

חשוב לדעת – באם אתה מגיע לבדיקת "מסוכנות מינית" לראשונה בסיום התיק הפלילי, לאחר הרשעה, או, קביעה שאתה אשם – יש כאן תקלה חמורה, במקרים רבים. קשה להבין את התקלה הזאת. הסיכוי למסוכנות נמוכה יורד באופן דרסטי.


מומחים להערכת מסוכנות מינית

בנוסף לעורך דין פלילי המכיר היטב את הנושא, של מסוכנות מינית.

עורך דין פלילי לעבירות מין המודע להשלכות השונות, השלכות המשתנות בהיבטים שונים של התיק הפלילי, לא היבט מסוכנות כמו היבט בתנאים לאחר הענישה ! לא היבט מעצר כמו מאסר ועוד ועוד !

בעיה נוספת שיש לנו עם חשודים היא הבעיה של האדם להכיר במעשים, כמו שהאחר רואה אותם! כמו שהמשפט יראה אותם ! בנסיבות אלא יש חובות לטיפולים ואבחונים רבים ! לא תמיד הקשר ברור ללקוח!

אולם השוני בנקודת הסיום מחייב את הגישה הנ"ל.

חובה להבין – לא אחת לחשודים יש את חוסר היכולת לדבר באופן חופשי ליד בני המשפחה!

לא אחת גם מול עורך הדין הפלילי, העזרות בגורמי מקצוע מקלה מאוד בשאלת ההפנמה והטיפול.


העזרות במומחה לטיפול והערכה מיניים

לאור ניסיוני בתחום, כמו גם מקריאה של הפסיקה וההלכות, יש את החובה לתת למערכת המשפט ביטחון באדם.

הביטחון באדם בנוי על חוות דעת וטיפול שהם ברי הצגה למערכת המשפט.

בנסיבות אלא, ראוי להיעזר באיש מקצוע בתחום זה – מיד שעולים החשדות, או, הצורך והמחשבה שיתכן ובעתיד ימונה מומחה בנושא מטעם בית המשפט.

נושא המומחיות המינית הוא מורכב מספיק עד כי בתחומי הקטינים יש מומחה אחר מאשר לאנשים שהם בגירים!


שפת הבדיקה

מיותר לציין, באם יש בעיה של שפה בני המשפחה אינם יכולים להיות אלה שיתרגמו לבודק את מילות הנחקר. כמה שהדבר ברור, זה לא תמיד מבוצע כך.

מיותר לציין, מעורב אינו יכול לשמש כמתורגמן.


הערכת סיכון צרכים

בתחומי הקטינים מבצעים "הערכת סיכון צרכים".

זאת לאור העובדה שחלק עצום של מי שיכונה "עברייני מין" קטינים – לא יחזרו לבצע את העבירה הפלילית בתחום זה עם התבגרותם.

עד כמה שהדבר ישמע מוזר, מטפלים מיניים רואים בצעירים עד לגיל 25 ככאלה שנמצאים בתהליך של התפתחות מיינת ולכן כנוער לא אחת. האבחון הוא פעולה מורכבת ביותר – ולא שליפה מהמותן!


הערכת מסוכנות מינית

באירועים מיניים, גם שעה שאחרי החקירה אין הליכים נוספים, ראוי שלא לומר חובה להיות מלווים משפטית!

הליווי המשפטי יוכל להעריך סיכונים והיכולת לנטרל חלק מהם בהמשך – תוך יצירה של הקטנה של המסוכנות. דבר שיש לו משמעות רבה גם בשאלה של מה שיתפתח לאחר שהענישה תסתיים.

נושא נוסף שראוי לשים לב אליו בשאלת אנשי המקצוע הוא "חוות דיווח", "תיחום האירוע", עלילות מיניות" ועוד..

חשוב להבין : באם יש סיכוי שהנושא יגיע לבית המשפט ובעקבות זאת תערך עבודת מומחה בנושא – חובה לשכור מומחה עצמאי.


מסוכנות מינית בחוק

חובה להכיר : בתחום עבירות מין קיים חוק ספציפי : חוק ההגנה על הציבור מפני עברייני מין 2006.

לפי החוק, לפני ענישה, או, בטרם השחרור ממאסר, נדרשת הערכת מסוכנות מינית שם נקבעת על ידי מעריכי מסוכנות מינית רמת הסיכון!

המטרה היא על מנת לתת לבית המשפט, או, לוועדה כלי נוסף בעת ההחלטות שעוד יבואו בייחס לתנאים שיש להטיל על עבריין המין.

"רמת סיכון הנשקפת מהאדם, להישנות ביצוע עבירות מין על ידו, ולפי העניין, גם המלצה לעניין פיקוח ומעקב".


הערכת מסוכנות מינית

מה שמבוצע היא הערכה של הסיכון שמתבסס על הידע שקיים אודות המקרה הספציפי, כמו גם האדם, עברו, עמדתו בייחס לאירועים ועוד.

כך שהערכת הסיכון גם תקבע תנאים שלאחר השחרור ממאסר ! לא פעם התנאים הנ"ל משאירים את העבריין במצב ענישתי עוד שנים ארוכות אחרי!

באם רמת הסיכון היא נמוכה – אין צורך בהמשך פיקוח! בכול רמה אחרת של סיכון יש צורך בכך.

חשוב לדעת – לא פעם יש תנאי פיקוח שנים רבות אחרי, התנאים בפיקוח מונעים מהמפוקח חיים נורמליים, זאת מתוך מטרה להגן על החברה. המפוקחים נמצאים במציאות איומה להבנתם של פיקוח ששואף להאריך את זמני הפיקוח עוד ועוד.

חלק מההגבלות המוטלות על המפוקחים הם ברמה שקשה ביותר לנהל אורך חיים רגיל.


הגורם האחראי על הערכות המסוכנות במדינה הוא משרד הבריאות: (מאתר משרד הבריאות)

משרד הבריאות הוא הגורם האחראי על תחום ההערכה הפסיכיאטרית לניבוי מסוכנות של אנשים בציבור לעצמם  או לסביבתם  בשלושה היבטים מרכזיים:
  • איתור מסוכנות בקרב אנשים המחזיקים כלי נשק – המשרד אחראי לספק הערכה עבור המשרד לביטחון פנים המנפק את רישיונות הנשק.
  •  
  • איתור מסוכנות בקרב נפגעי נפש  – מחקר HCR 20 –  על מנת שניתן יהיה להשתמש בכלי זה בארץ, יזם האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות מחקר לתיקוף הכלי  בשיתוף שלושה בתי חולים פסיכיאטריים.
  •  
  • איתור מסוכנות בקרב עברייני מין –  לפי חוק הגנה על הציבור מפני עברייני מין, התשס"ו- 2006, נדרשת הערכת מסוכנות של עברייני מין (ביניהם אנסים ופדופילים) במצבים שהוגדרו בחוק כגון טרם מתן גזר דין או טרם שחרור ממאסר.

הערכת מסוכנות מינית : מסוכנות גבוהה?

אדם שמוערך כבל מסוכנות גבוהה לחזרתיות, או, קרוב לכך – יחד עם עבירה חמורה – יכול ויורחק מהקהילה – גם אחרי סיום עונשו, בנוסף עונשו (סביר להניח) יהיה חמור בהרבה ! (אין גם אופק שיקומי).

דוגמה הפוכה :

תיק בניהול המשרד (סייג) העבירה היא מעשה מגונה בפומבי. היינו התפשטות ואוננות במרחב הציבורי.

למרות הערכת מסוכנות שקבעה שיש סיכון גבוה לחזרתיות – בשל אופי העבירה  – עונש מותנה בלבד.


הערכת מסוכנות נמוכה

כאשר הערכה היא לרמת מסוכנות נמוכה או קרוב לכך ינקטו פעולות במטרה לאפשר טיפול ושיקום.

התביעה מקבלת רצון עודף בפעולותיה השיקומיות – וכן שאר הגורמים בהליך הפלילי.

כך שזהו מצב אידאלי  – חשוב לדעת יש כאלה שגם מתיק של עבירות מין יסיימו אותו ללא הרשעה פלילית !


הערכת מסוכנות ממוצעת

שאלת המפתח היא האם לפני או אחרי טיפול?עורך דין פלילי במרכז

חובה לדעת – רמות מסוכנות יכול וישתנו לפי דרך טיפולית שעובר המטופל!
לצורך כך נדרש זמן טיפולי והבנה של התהליך – משרדי כמשרד עורך דין פלילי דואג לקשר עם גורמי טיפול והערכה למציאות המינית – באופן פרטי!

המטרה היא הפחתה של המסוכנות – מתוך מטרה להוביל לכך שלא רק נרוויח אזרח טוב יותר – אלא השינוי במציאות של המסוכנות תוביל להטבה במסגרת התיק הפלילי!


הערכת מסוכנות גבוהה 

לאנשים "נורמטיביים" שנמצאים בהליך פלילי בגין עבירות מין יש לא אחת מחשבה שהיא מחשבת ייתר על ההליך המשפטי – במקום הטיפולי.

הם לוקים באי הבנה של האירוע ורואים בעצמם את ההיבטים הנורמטיביים ושוכחים שמעשי עבריינות מינית הוציאו אותם מהקו הנורמטיבי והפכו אותם לעברייני מין.

התוצא היכול ותהה הרסנית עבורם – שאין טיפול יש ענישה!


ע"פ 8603/18 : פלוני

"בית המשפט המחוזי נדרש להערכת מסוכנות שהוגשה ביחס למערער, ובה הוערכה מסוכנותו כגבוהה. בנוסף התייחס בית המשפט לתסקיר שהוגש מטעם שירות המבחן בעניינו של המערער. מהתסקיר עלה, כי המערער קיים אורח חיים נורמטיבי על פני הדברים, עד לחשיפת העבירות. המערער לקח אחריות על מעשיו, וציין כי נחשף בהדרגה לתכנים פדופיליים בעשור האחרון כמפלט ממציאות כלכלית קשה.

צוין, כי נמסר הן מצד המערער, הן מצד גרושתו, כי בתם, נפגעת העבירה, אינה מודעת לפגיעות שנעשו בה, שכן אלו נעשו בזמן שישנה.

סוף דבר, נמסר כי המערער איננו נכון לבחינה עצמית, אלא מרוכז בשיפור מצבו המשפטי – ולכן הוא איננו בשל לטיפול. הומלץ על ענישה מוחשית, משמעותית ומרתיעה.".

דגשים לא במקור.

מיותר לציין – שזאת התמונה העונש של 15 שנות מאסר נותר על כנו!

הראיה של אדם את עצמו כנורמטיבי שמבצע עבירות מין – לא יכולה להתקיים ! מי שהוא עבריין מין ולא רוצה לשנות את מצבו אלא לשפר את מצבו המשפטי – התוצאה המשפטית תהה הרסנית עבורו.


הסדרי טיעון בעבירות מין

חובה להבין – הערכת מסוכנות זולגת גם לתסקירי שירות המבחן ! לא אחת קציני המבחן רואים בקביעת המסוכנות ככלי רב חשיבות לכול החלק של שירות המבחן – ולא מהרהרים אחריהן.

קציני המבחן, שאם לא מומחים בנושא, מתחשבים רבות בהערכות שיש!

כך זולגת הערכת המסוכנות גם לשדות אחרים – כמו הענישה.

בכלל – במקרים בהם יש אדם שיתקשה לעבוד תסקיר באופן חיובי – ואנו כעורכי דין פליליים מונעים את התסקיר של שירות המבחן – הערכת המסוכנות לא מאפשרת את הדבר.

להערכת מסוכנות השפעה ניכרת על הענישה ! בפועל גם בקביעה של המתחם, אבל ללא ספק כלל בקביעת המיקום בתוך המתחם – שלא לדבר על חריגה מהמתחם.

מציאות של אי הערכות להערכת מסוכנות היא לא הגיונית באירועים רבים


הערכת מסוכנות מינית – פרסום והחזקת חומר תועבה 

בסיום ההליכים המשפטיים בעבירות החזקה (כמובן גם פרסום) חומר תועבה יש את הצורך בהערכת מסוכנות מינית! (לפני הטיעון לעונש).

הערכת המסוכנות תתייחס לא לשאלת ההחזקה/פרסום – אלא לשאלה כללית יותר – הכוללת עבירות מין אחרות.

חובה להבין – העמדה העונשית מושפעת רבות מהערכה זאת.


מסוכנות מינית בבני נוער 

בדיקת מסוכנות מינית בבני נוער
בדיקת מסוכנות מינית בבני נוער

לא פעם לא רק הקורבות אלא גם העבריינים הם קטינים!

לא פעם אין מסוכנות להמשך אלא חוסר הבנה של המציאות והעדר הבנה של הגבולות! עבריינות נוער מתאפיינת לא פעם בחוסר הבנה לצד הנפגע. לא פעם בשל חוסר בשלות.

חשוב לדעת תחום הערכה של המסוכנות המינית אצל בני נוער הוא תחום נפרד לחלוטין מזה של הבוגרים ! היא נקראת "הערכת סיכון צרכים" המטרה היא לאתר את הצרכים הטיפוליים על מנת לטפל באופן ממוקד בשורשי האירוע! (לא תמיד יש שורשים מיניים בעתיים ).

חשוב לדעת, בני נוער רבים יעברו אירוע מיני כחד פעמי! היינו אין מהם סיכון של ממש להמשך – לא אחת אחרי טיפול יעודי הדבר יבלוט.

בבני נוער יש סיכוי גדול בהרבה לשינוי ושיפור המצב שעדיין לא התקבע.

חשוב להיעזר בגורמי הערכה פרטיים – לא פעם כבר משלבים ראשוניים של האירוע על מנת ליצור מודעות לאירוע – כך שגם במקרים בהם יש הצלחה בסיסית והתיק נסגר – אולם יש בעיה מינית פעילה – זאת תטופל!

חשוב לדעת : במקרים רבים למרות שבית המשפט מוכן לחזרה לבית הספר – המוסד החינוכי הוא זה שידרוש אישור על הפחתה של המסוכנות המינית לרמה שהוא יכול לאפשר את החזרה ללימודים!

חשוב לדעת : בני נוער שנשפטים לעונש מאסר וישוחררו כקטינים אינם תחת פיקוח לעברייני מין.


תהליך הערכה ובחינה למתן חוות דעת

התהליך של הערכת מסוכנות מינית, כולל איסוף חומרים ממקורות שונים כמו כתב האישום, גיליון רישום פלילי, הכרעת הדין, עדויות במשטרה (לבטח של הנאשם/חשוד/מורשע). בחינה של מצבו הנפשי (פסיכיאטרית) כמו גם מצבו הרפואי (פיזית).

קיים דגש רב על בחינת התנאים הסביבתיים של הנבדק – לדוגמה מידת מעורבותו בקהילה, קשרים חברתיים, גורמי תמיכה, מידת המעורבות של משפחתו בחייו, עבודתו, מצבו הכלכלי, כמו גם הערכת גורמי לחץ נוספים בחייו.


לאחר איסוף החומר נערך ראיון קליני לאדם

בין היתר המטרה היא להבין את ראייתו של המקרה מתוך עיניו שלו. כך להבין מהי הערכת המסוכנות המינית הנכונה עבורו ! כך שגם החקירה במשטרה והדברים שאמר שם יכול ויהיו רלוונטיים להבנת התמונה המלאה !

רמת המסוכנות המינית היא האמה בין כל הפרמטרים הנ"ל. לא פעם הדבר יכלול מבחנים שונים לצורך הבנת הראיה האמתית של האירועים.

תהליך הערכת מסוכנות מינית הנו סבוך למדי ולא פעם מעורבים בו מספר אנשי מקצוע שאת הדו"ח המסכם אנו רואים :

א. הפסיכיאטר : מעריך את המצב הנפשי העכשווי – לא פעם בראיה גם של זמן עבר (ביצוע העבירה).

ב. הפסיכולוג : מאפיין את האישיות של האדם עד לאירוע, ומאז האירוע. היינו התפתחות הדינמיקה וההתנהגות המסוכנת.

ג. העו"ס : בוחן תהליכים משפחתיים כוללים. היינו לדוגמה גורמי תמיכה במשפחה, בעבודה ועוד.

ד. יש אפשרות לגורמים נוספים לפי המקרה החל ברופאים (גידול לדוגמה) דרך קרימינולוגים קליניים ועד בכלל שהאירוע הושפע מקיומם של בעיות בהתייחסות אליהם.


האם האיש אשם מתוך עיניו שלו עצמו?

תחושת אשמה אישית ?
תחושת אשמה אישית ?

בחינת תחושת האשם וההודיה בעבירה היא בעיה קשה !

במציאות של הרשעות פליליות של כמעט כל מי שמואשם ברור לחלוטין שיש אנשים שהם חפים מאשמה והם מורשעים!

כאן באם אין סוג של הודיה באשמה כמו גם קבלה מלאה של הכרעת הדין  -פעמים רבות אין הפחתה בענישה לאור העובדה שהוא יסווג באופן חמור מאוד ברמת המסוכנות שלו עצמו!


חשיבותו של מב"ן 

מרכז בריאות הנפש של שב"ס הוא הגוף שמבצע הערכות מסוכנות מינית עבור המדינה.

הערכת מסוכנות יכול ותבוצע על ידי אחד הגורמים הבאים:

א. פסיכיאטרים.

ב. פסיכולוגים.

ג. עובדים סוציאליים.

ד. קרימינולוגיים קליניים.


הערכת מסוכנות מטעמו של המורשע/חשוד/נאשם

הערכת המסוכנות משפיע רבות על הענישה שתוכל בסיומו של הליך בעבירות מין רבות, אולם לא פחות חשוב היא יכולה למנוע אופק שיקומי לעבריין מין.

הצורך בהערכת מסוכנות (בדרך כלל מינית) עולה פעמים רבות על ידי הצוות החינוכי כתנאי לחזרה למסגרת לימודית אחרי אירוע חמור.

נאשם חכם דואג לטיפול פרטי בתחום זה מה שמאפשר לו להביא חוות דעת משלו לתיק!


הערכות מסוכנות על ידי שירות המבחן

שירות המבחן הוא לא הגוף שבוחן את המסוכנות – אלא אמור להביא אותה מבודקי מסוכנות!

את אותם הבודקים אפשרי לחקור!

אולם ! חשוב לדעת – היו מקרים בהם שירות המבחן, קצין המבחן, חיווה דעתו על האירוע ! היינו הוא קבע מסוכנות מראייתו את האירועים  – וללא אישור מקצועי !


הערכת מסוכנות מינית על ידי הנאשם

אדם חכם שצפוי לעבור הליך פלילי דואג לאבחון פרטי בהקדם האפשרי!

לא פעם שהמצב מאפשר שינוי של המציאות – הוא ייגש לתוכנית טיפולית שתשפר את מצבו להמשך לבוא!

היינו הוא ייגש לטיפול פרטני שבכוחו לשפר את המצב – ומכאן ליצור מצב חדש ! באופן שתיווצר מציאות מסוכנותית חדשה.

חשוב לדעת – טיפול (פרטני/קבוצה) יכול ליצור מודעות גבוהה יותר ולאירועים ובכך להפחית את רמת המסוכנות !

ליווי על ידי עורך דין פלילי החל מהשלבים הראשוניים הוא כלי מרכזי בהפחתה של רמת המסוכנות הקיימת !


בדיקה חוזרת למסוכנות מינית

מה מתקיים שהערכת המסוכנות היא מחמירה – ויש מרחק זמן ארוך בהמשך?

לדוגמה בתיק פלילי של המשרד – הערכת המסוכנות הייתה פחות טובה מהנדרש, בנסיבות אלא שירות המבחן בחר להתחיל תוכנית טיפול – לפני קביעות עונשיות.

התיק נדחה למשך זמן ארוך.

לפני התסקיר הנוסף – ההגנה יזמה תסקיר הערכת מסוכנות נוספת וחדשה כזאת שתיקח בחשבון את השינוי ואת הטיפול ואת הזמן שחלף !

בימים אלא מצפים לתוצאות הבדיקה החדשה ! (2018).

הבדיקה החדשה לא שינתה את המציאות  – הלקוח (שוב) סרב להיעזר במומחה חיצוני לקראת הבדיקה החדשה מתוך תחושה שלו עצמו שהוא כבר מבין את התקלות של הפעם הקודמת.

חובה להבין – גם אחרי תוכנית טיפול מלאה – תחום המקצועיות הוא תחום של מקצועיות ! התחושה במקרים רבים היא שמדובר בגיבוב של דיבורים – זאת חושה שלא במקום !

לאור המשמעות האדירה של כל הנושא – חובה – להיעזר במומחה ! (שלא יהיה ספק, נושא זה מובהר היטב ללקוחות המשרד.

מובהר שגם אחרי 20 שנים של טיפול בעבירות מין רבות – עדיין תחום שבמומחיות הוא תחום שבמומחיות ! מטפל מיני יכול לשנות מציאות באופן מהותי – ולמנוע שנים של סבל בהמשך.


בעיות אופייניות בטיפול!

בעיות בטיפול מיני
בעיות בטיפול מיני

עד כמה שהדבר ישמע לא סביר – בני המשפחה הם חלק מהבעיה בפעמים רבות. (לבטח בעבירות שם אין פגיעה באחרים, לדוגמה עבירות מחשב מיניות, או עבירות "ניסיון").

פעמים רבות, בני המשפחה מתעלמים מהערכת מסוכנות מינית – בשם ההכרות עם האדם ! הכרות שהיא לא רלוונטית לבעיה !

היא לא רלוונטית שכן הם לא נחשפו לפנים האחרות !

בני המשפחה, לא פעם, גם כאשר הם מהנפגעים, נוטים למזער את האירוע המיני. לא הבין את שינוי הגישה שמתקיים בחברה בשנים האחרונות.

הם נוטים לא פעם להסביר את האירוע בכשל "חד פעמי".

כך שהבעיה נשארת, לא פחות חשובה היא העובדה שבשעה שזאת העמדה הנפשית של המקורבים – אין דרך לביצוע טיפול.

היו מקרים בהם הגעתי לתיק מיני חמור – שהיו לו רמזים רבים בזמן עבר, אז התיקים נסגרו – וללא טיפול הייתה אסקלצייה במעשים !


מניעת טיפול מיני?

המוזר היא העובדה, לא פעם הלקוח מעוניין בטיפול שכן הוא רוצה שינוי בחייו!!

– אולם בני המשפחה מתעקשים ש"אין בעיה" מלבד הטיפול בתיק הפלילי !

יש בימים אלא גם רבים מהציבור, לבטח מכרים, לבטח שהאדם "מוצלח" בזירות אחרות של חייו, שיכולים להשתכנע שאין בעיה מינית – גם במקום בו הראיות הן חד משמעיות !

בני המשפחה "משכנעים" את האשם שאין לו כל בעיה שהיא – והבעיה תמשיך ללוות את חייו, לעתים יהיו לה השלכות של מעשים, פעמים אחרות רק של סבל פנימי.


בעיות בטיפול מיניעורך דין פלילי במרכז

חשוב להבין – יצירת טיפול של אמת מונעת בהמשך קשיים רבים בהליך הפלילי, אולם, לא פחות חשוב – מעניקה כלים חדשים לאדם. היא מסירה מגבלה שהטילה צל כבד על חייו.

ההשקעה הכספית בהערכת מסוכנות מינית כמו גם בטיפול להפחתתה היא שולית במרבית המקרים  – התמורה הנפשית היא ניכרת. אני אומר זאת אחרי שראיתי אנשים, חלקם מבוגרים, חלקם מוצלחים מאוד בכול בסיסי החיים.

"שחרור" הבעיה המינית הצמיח את רמת ההנאה שלהם מהחיים לגבהים. מוזרה להם הייתה התנגדות הבסיסית לטיפול שכולל שינוי. מדובר בחיבוק המוכר הרע – במקום לצמוח לבסיסים חדשים.


חשיבות הערכה המינית

סיום התיק 6.10.19  – אדם הואשם במעשה מגונה בקטינה (בת 12) וניסיון למעשה מגונה.

המעשה המגונה היה חריף (בלי מגע). אולם הוא ניסה רבות לשכנע את הקטינה לקחת חלק באירוע מיני (עמו) במבחר סוגים. הוא גם נתן לה "הסברים מיניים" מצוירים, ניסה לגעת בה ועוד ועוד ועוד.

הקטינה קיבלה אישור להעיד (למרות הגיל). (חקירת קטינה). בתיק זה לטובת ההגנה נשכרה חוקרת ילדים לשעבר לצורך בניית החקירה הנגדית.

לאחר כל ההכנות הצדדים נפגשו והגיעו להסדר של מע"ת ו 10,000 ש"ח של פיצוי.

כך גם התיק הסתיים ב מע"ת ופיצוי כאמור בלבד!

יש נדבכים רבים לעבודה, כולל כשלים ראיתיים ועוד ועוד. אבל בפרק הזה חשוב לשים לב לנדבך מרכזי – זאת הערכת המסוכנות הנמוכה – הנדירה !

אז התוצאה בסופית היא גם הרבה בזכות העובדה שהייתה הערכת  מסוכנות "נמוכה" הערכה נדירה מאוד הרבה בשל העובדה שהוא התקשה לזכור כל מעשה!

בתיק זה נדבך מרכזי הייתה העובדה שמיד אחרי השחרור ממעצר (למחרת המעצר) האיש החל בהליך טיפולי מהותי ביותר, הליך שהכשיר אותו להבנת המציאות ולמסוכנות נמוכה.


דוגמה ממשרדי – טיפול מיני

טיפול מיני לשינוי תוצאה משפטית
טיפול מיני לשינוי תוצאה משפטית

לקוח של המשרד, מעל לגיל 70 הואשם בכך שפגע מינית בעובדת שעבדה תחתיו.

הוא ניהל תיק הוכחות ברמת האלים (משרד אחר) הוא הגיע למשרדי אחרי הרשעה ולפני הטיעון לעונש. (עמדת המדינה מאסר בפועל).

ברגע שהבנתי שבני המשפחה חושבים על ערעור – והוא הופך להיות שבוי בידי המחשבה על זיכוי מלא.

ראשית ניתחנו את המעשים – שהוא כן מודה בהם והבנו שיש פה אלימות שלא במקום – ויש חובה לשנות כיוון – או ללכת לכלא!

לקחתנו מטפל מיני – דחינו את הטיעונים בתיק במעל לשנה.

בסיום הטיפול ביצענו הערכת מסוכנות פרטית – שאומצה על ידי הבודק מטעם המדינה!

בהיבט האישי: הטיפול המיני שינה את התחושה של האדם על התיק – הוא הבין את כשליו –  ורמת המסוכנות המינית ירדה ביותר ! זה הובא לעיני בית המשפט ! זה היה חלק מהתסקירים ! זה שינה גם מציאות משפטית!


התיק הסתיים בעבודות שירות

אולם העיקר היה בכך שהנאשם בא אלי והסביר לי שכול אדם ראוי שילך לטיפול שכזה – שהטיפול שינה את חייו.

שהוא הגיע לתובענות שמנע מעצמו מימוש מלא של כל הפוטנציאל של חייו, בשל כשל בהבנה שחי בו. הוא הפך להיות אדם שרואה בטיפול שעבר את הכלי המרכזי לשינוי שעבר עליו.

גם לאדם מבוגר מגיע השינוי הנ"ל בחיים.


דוגמה מורכבות ההבנה של המציאות

לא אחת (לבטח בצעירים) מגיע סיפור מיני מורכב ונוראי.

האם בפנינו עבריין מיני ברמת הפסיכופת ? או אולי אדם שטעה?

כאן חשוב לדעת – גם המטפל המיני לא מוסר את חוות דעתו על בסיס הסיפור – מבוצעת הערכה מינית מורכבת. מדובר בתחום מקצועי שונה מזה של בגירים, עם מומחים שונים.

מומחה מיני למבוגרים יסרב לראות קטין! מדובר במקצוע שונה! עם התמחות שונה לחלוטין!

לא אחת, לבטח בצעירים, יש את המציאות שהערכה היא מורכבת בשל "חוות דיווח" ( חוקיות ) שקיימות. (לא אכנס כאן למתי יש ומתי אין – קיים פרק באתר).

אולם – חובה להבין, ללא אבחון אין טיפול!

לבטח בצעירים ללא טיפול יש חיים ארוכים של סבל !

ראיה של בני המשפחה של האירוע כאירוע "חד פעמי" היא מניעה של הטיפול! הם הבעיה במקרים אלא! הטיפול הוא משפטי וטיפולי משולב.

כעורך דין פלילי ליוויתי טיפול בצעירים – משפטי וטיפולי!

הטיפול הוא טיפול משפחתי כולל לתא המשפחתי, שפעמים רבות כולל גם את הנפגעים בתוכו.

המורכבות היא קשה – אולם – אין דרך לשינוי קל. אין דרך לשכוח את הנפגע ! אין דרך למנוע את השינוי !


הערכת מסוכנות מינית – אסירים

גם אסירים בעבירות מין, נדרשים להמשך הערכות בייחס למסוכנות הנובעת מהם לחברה!

בנסיבות אלא אלא שדאגו לטיפול מראש ותכנון המצב בסיוע עורך הדין הפלילי ומומחים מטעמו נהנים מיתרון ברור ביותר.

חוות הדעת והערכת המסוכנות בייחס לעברייני מין חשובות ביותר במיוחד בצמתי העימות הבאים :

א. החלטה בייחס למסוכנות הנובעת מהאסיר – מה שמשפיע על תנאי הכליאה.

ב. החלטות על זכאות להתייחדות.

ג. החלטות בייחס חופשות.

ד. צורת התגובה לעתירות האסיר.

ה. תגובה לבקשות לשחרור מוקדם.

המשך הטיפול באסיר לאחר שחרורו – על ידי היחידה לפיקוח על עברייני מין.

כל הנקודות הנ"ל – ואולי עוד כמה – מחייבים את המסקנה שחובה לטפל בנושאי המסוכנות המינית – מרגע שהתיק הפלילי מתחיל ! רואי לציין, בשנת 2018 קיבלתי תיק מין, באופן מידי אחרי השחרור התחלנו לטפל.

בסיום התיק בסיום שנת 2019 – למרות העבירות החמורות – לשאלה של העדר המסוכנות הייתה חשיבות רבה!


המשך הטלת תנאים

אנשים שנקבעת להם רמה של מסוכנות יכול וימשיכו להיות מוטלים עליהם תנאים גם אחרי סיום עונש המאסר.

בש"פ – 5670/19 – הש' עמית :" …..תנאי הכרחי להטלת מגבלה במסגרת צו פיקוח, הוא הדרישה לקיומו של "קשר בין המגבלה הקבועה בתנאים לבין הסיכון הנשקף מעבריין המין לבצע עבירת מין נוספת" (סעיף 13(ב) לחוק). 

דרישה זו מבטאת השתקפות של "מבחן המשנה הראשון של עקרון המידתיות", ולפיכך "מגבלה המוטלת על עבריין המין לפי סעיף 13(ב) צריכה להיות תולדה לא רק של מסוכנותו הכללית, אלא להוות מענה ישיר לסיכון הפרטני הנשקף ממנו" (בש"פ 8763/12 פלוני נ' מדינת ישראל, בפסקה 11 (23.12.2012)). על מנת לקבוע אם יש קשר בין המגבלה לבין הסיכון, יש לבחון את נסיבות ביצוע העבירה ואת הערכת המסוכנות (בש"פ 6359/17 ‏פלוני נ' מדינת ישראל, בפסקה 5 (22.10.2017)). (דגשים לא במקור).

בתיק שם יש חוסר הסכמה לפיקוח אלקטרוני – לדוגמה באמצעות צילום תמידי של הרכב !  בשל העובדה שהיחידה לפיקוח אינה ערוכה לביצוע פעולה זאת.


הרבה מהתנאים נובעים מרמת המסוכונת הנובעת.

בש"פ – עליון – 5711/19  אני מביא ציטוט מתוך פסק הדין : " ….בית משפט השלום (השופט ע' דרויאן-גמליאל) התיר למבקש לחקור את מעריכות המסוכנות שנדרשו לעניינו במרוצת השנים, ובית המשפט אף ציין בהחלטתו כי איפשר למבקש "להאריך מאוד בחקירות הנגדיות כדי למצות כל נתיב או משעול". בהחלטה צויין כי המגבלה על נסיעה באוטובוס אמנם מכבידה על המבקש, אך נקבע כי חומרת הסיכון מחייבת להעדיף את האינטרס הציבורי ולהאריך את תוקף הצו בשנתיים נוספות. עם זאת, בית המשפט דחה את הבקשות להוסיף מגבלות לצו הפיקוח (פע"מ 6187-11-18)"..


המשך הטלת תנאים ואיסור על קשר עם אדם

בש"פ 7339/22 "…בעיקרה, הערכת המסוכנות מתבססת על מאפייניה האישיותיים של העוררת ועל חוסר הבנתה בקשר לחומרת המעשים ואחריותה בביצועם.

אלו, לצד סירובה לקבל טיפול מכל סוג, מעידים על מסוכנות מהסוג שמחייב את הארכתו של צו הפיקוח. 

14.      ומכאן, לטענות העוררת בדבר הצורך בצמצום צו הפיקוח כך שלא יכלול איסור על יצירת קשר עם האחר. על אף ההבנה למצבה הרגשי של העוררת, שנדמה כי היא בודדה בעולמה, אין בידי להיעתר לבקשתה זו. מעבר להיבט הפלילי של המעשים החמורים שבהם הורשעו השניים, אי אפשר להתעלם מכך שהקשר עם האחר הוא שאפשר את ביצוע העבירות בבת הקטינה. אכן, הערכת המסוכנות גם היא מצביעה על תלות רגשית ותפיסה מעוותת של העוררת ביחס אליו, ועל השפעתו השלילית עליה. בנסיבות אלה, איסור יצירת הקשר הוא חלק מהותי מצו הפיקוח ומהרציונאל המונח בבסיסו. גם בנקודה זו לא מצאתי אפוא מקום להתערב בהחלטתו של בית המשפט המחוזי.".


חוק למניעת העסקת עברייני מין

כל מוסד חינוכי חייב לקבל אישור העסקה (בתמורה או בהתנדבות) של כל אדם – המטרה היא לכידה של עברייני מין ברשת ומניעה של העסקתם במוסדות חינוכיים ציבוריים או פרטיים.

יש דרכים לקבל אישור העסקה חריג – אולם הדבר דורש ועדה מיוחדת!

חשוב לדעת כל ההליך הזה חייב להיבנות מראש – ואם אפשרי כבר משלבי החקירה הפלילית בתיק.

מהחוק :

איסור העסקה ועיסוק (תיקון מס' 4) תשס"ח-2007

2.    (א)  מעסיק לא יקבל לעבודה במוסד ולא יעסיק בעבודה במוסד, בגיר שהורשע בעבירת מין שאותה ביצע בהיותו בגיר.

          (ב)  בגיר שהורשע כאמור בסעיף קטן (א) לא יעסוק בעבודה במוסד.

התיישנות : (תיקון מס' 4) תשס"ח-2007

          (ג)   הוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב) יחולו ממועד ההרשעה בעבירה לפי הוראות סעיף קטן (א) ועד 20 שנים לאחר ההרשעה, ואם נידון למאסר – 20 שנים לאחר שחרורו של הבגיר מבית הסוהר בשל אותה עבירה.


אישור המשטרה להעסקה

3.    (א)  מעסיק לא יקבל בגיר לעבודה במוסד בטרם קיבל אישור ממשטרת ישראל כי אין מניעה להעסקתו לפי חוק זה.

          (ב)  אישור המשטרה יינתן באחד מאלה:

(1)   הבגיר לא הורשע בעבירת מין כאמור בסעיף 2(א) או אם הורשע, חלפה תקופת האיסור כאמור בסעיף 2(ג);

(2)   הועדה פטרה את הבגיר מהאיסור כאמור בסעיף 4(ב).

          (ג)   משטרת ישראל תרכז את כל הנתונים הנדרשים לעינין חוק זה.

          (ד)  אישור המשטרה יינתן על פי בקשתו של בגיר, ובלבד שאותו בגיר המציא למשטרה תעודה מהמוסד כי הוא מועסק או מועמד לעבודה בו, או על פי ייפוי כוח מטעם אותו בגיר למעסיק או למוסד, ובלבד שהמעסיק או המוסד יצהיר שהוא מוסד לפי חוק זה.

          (ה)  לענין סעיף זה, "אישור המשטרה" – אישור שניתן בתקופת השנה שקדמה לקבלה לעבודה.

הערכה על ידי ועדת מומחים  – הערכת המסוכונת

4.    (א)  שר המשפטים בהתייעצות עם שר העבודה והרווחה ימנה ועדה שתהיה מורכבת משופט בית משפט שלום שישמש כיושב ראש הועדה, ושני מומחים לענין דפוסי התנהגותם של עברייני מין ולענין הטיפול בהם; הודעה על מינוי הועדה והרכבה תפורסם ברשומות.

          (ב)  הועדה מוסמכת, לפי בקשת בגיר שחל לגביו איסור עיסוק לפי חוק זה (להלן – המבקש), להעריך בתוך תקופת האיסור, את הצורך בהמשך תחולת האיסור ולתת לו פטור מן האיסור, לתקופת האיסור, כולה או חלקה.

(תיקון מס' 2) תשס"ה-2005 (תיקון מס' 3) תשס"ו-2006 (תיקון מס' 7) תשע"א-2011 (תיקון מס' 8) תשע"א-2011

          (ג)   לא תיתן הועדה פטור מן האיסור כאמור בסעיף קטן (ב), אלא אם כן שוכנעה, לאחר שקיבלה הערכת מסוכנות, שהמבקש אינו מהווה סיכון לקטינים, לאנשים עם מוגבלות שכלית או התפתחותית או לחסרי ישע; בסעיף זה, "הערכת מסוכנות" – כהגדרתה בחוק הגנה על הציבור מפני ביצוע עבירות מין, התשס"ו-2006.

          (ד)  החלטת הועדה תימסר למבקש; פטרה הועדה את המבקש מתקופת האיסור, כולה או חלקה, תודיע גם למי שאחראי במשטרה על מתן אישורים לפי חוק זה.

          (ה)  לפני מתן החלטתה, תיתן הועדה הזדמנות למבקש או למי מטעמו ולנציג היועץ המשפטי לממשלה להשמיע את טענותיהם.

עתירה פעם בשנתיים : (תיקון מס' 11) תשע"ט-2019

          (ו)   הועדה מוסמכת לקבל מהמשטרה כל מידע הנחוץ לצורך החלטתה, לרבות מידע כאמור בסעיפים 2, 11 ו-11א לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, תשמ"א-1981 (להלן – חוק המרשם).

          (ז)   לא תדון הועדה בבקשה נוספת של מבקש שבקשתו נדחתה, לפני תום שנתיים מיום דחיית הבקשה.


חוק המגבלות על חזרתו של עבריין מין לסביבת נפגע העבירה, תשס"ה – 2004.

פרק זה לא דן בחוק הנ"ל. חשוב רק לזכור – בקשה לפי החוק הנ"ל אפשרית בסיום ההליכים ויש את החובה לטפל בנושא ככול שניתן עוד בתחילת ההליכים.

החוק הנ"ל ממחיש את החשיבות של הטיפול בשאלת המסוכנות.


חופשות מבית הכלא לעברייני מין.

בעבר לא היה מה לדון כלל בחופשות לעברייני מין מכחישים – כיום יש דרישה לברור מלא של כל הנסיבות.

עע"א 6481-01 סולימאן אל עביד נ' שירות בתי הסוהר , פ"ד נז(6) 678
  1. "עמדת מב"ן שלפיה ככלל אין ניתן לשלול את מסוכנותו של עבריין מין המכחיש את ביצוע העבירה, היא כאמור סבירה. על-כן סביר להניח שברוב רובם של המקרים יגיע הבודק של מב"ן למסקנה כי יש להימנע מהמלצה על אישור חופשות לעבריין מין מכחיש. עם זאת מאחר שאין מדובר בחזקה חלוטה, אין בה כדי לפטור את מב"ן מלבדוק כל מקרה לגופו. קביעה אוטומטית כי אין ניתן להעריך את מסוכנותו של הנבדק, וכי אין ניתן לשלול את מסוכנותו רק בשל הכחשתו את ביצוע עבירת המין ובלי לבדוק אם קביעות אלו אכן נכונות בנסיבותיו הספציפיות של הנבדק, אינה יישום ראוי של הנהלים החדשים. יישום כזה לא יתיישב עם לשונם של הנהלים החדשים, לא יתיישב עם הרקע לשינוים של הנהלים (שהיה כזכור הערות בית-משפט זה בערעורו הקודם של המערער) ואף לא יתיישב עם התכלית שעמדה בבסיס הדרישה לקבלת חוות-דעת מב"ן קודם לאישור חופשות לעברייני מין.

אשר-על-כן היישום הראוי של נוהלי מב"ן מחייב את מב"ן לבחון כל מקרה לגופו. בכל מקרה ולגבי כל נבדק על הבודק של מב"ן לשקול מהו היקף הבירור שניתן לבצע ביחס למסוכנותו של הנבדק על-אף הכחשת העבירה.".


כמה מילות ספק בחוק  – למרות שגם כאן אושר פיקוח:

בש"פ 9217/23 פלוני:

"….מטרת החוק היא הגנה על הציבור, ומנגד, נמתחה ביקורת על הפגיעה בזכויות היסוד של עבריין מין שכבר ריצה את עונשו (חגית לרנאו, איילת עוז "למה אסור להתאהב בחוק" הפרקליט נא 205 (תשע"א)). בעניין פלוני ציינתי כי "בחוק צעיר לימים עסקינן, פסיקתו של בית משפט זה לגבי שיקול הדעת השיפוטי בהפעלת החוק ובהיקף הביקורת השיפוטית בערכאת הערעור עודה בתחילת הדרך". חלפו שנים מאז נכנס החוק לתוקפו, ודומה כי הגיעה העת לבדיקה אמפירית של מידת האפקטיביות והנחיצות של החוק תוך הבחנה בין קטיגוריות שונות של סוגי עבירות ורמות מסוכנות של עברייני מין. וכפי שנזדמן לי כבר לומר: 

"חסרים אנו נתונים לגבי מידת האפקטיביות של החוק, כגון מספר עבירות המין שבוצעו במהלך תקופת הפיקוח ב"פילוח" של מפוקחים שהערכת המסוכנות שלהם גבוהה לעומת מפוקחים שהערכת המסוכנות שלהם בינונית, וכיוצא בזאת. נתונים אלה יכול ויסייעו בידי בית המשפט בבואו לדון בתנאי הפיקוח והמעקב בתיקים קונקרטיים" (החלטתי בבש"פ 4648/23 סקיאמצי נ' מדינת ישראל, פסקה 8 (26.6.2023)).".

אז חוק בלי מערכת בקרה משמש לפיקוח שלא תמיד ברור, אולם יצר תעשיה שלמה סביבו.


הערכת מסוכונת פסיכיאטרית:

https://www.gov.il/he/Departments/General/mental-health-dangerous
מעריכי מסוכנות -הקורס –

https://www.health.gov.il/Subjects/mental_health/dangerous/Pages/offenders.aspx

נכון, את הערכת המסוכונת המינית אנו נבצע בסיום ההליך אחרי הרשעה בשקילה של הימנעות מכליאה ממש.

אולם… באם ניתן לתקן, עורך דין פלילי נבון שולח לבחינה ותיקון במהלך ההליך.

כך מגיעים להערכת מסוכנות מינית נמוכה.(על ידי טיפול ולימוד).

אחרי מעל ל 23 שנים של ניסיון בפלילי, בין הייתר בהובילה של זיכויים בעבירות חמורות, סגירות תיקים כולל של אונס ועבירות במשפחה, מעשים מגונים ועוד ועוד.

בתיקים של עבירות מין יש תשובה רצויה ללקוח ויש את האמת.

אני משתדל למסור את האמת ללקוח – בלי תלות בתשובה הרצויה לו. לעבוד מתוך ראיה של העתיד ולא של העבר ואפילו לא ההווה.

מיותר לציין, קשה לקבל את האמת על הצורך לטפל במקביל גם בהובילה לזיכוי וגם בהיבטים של הרשעה – אולם לא תמיד יש אופציה אחרת.

זמין 24/7 דילוג לתוכן